Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Valkyrian
Drottningholm vid Stora Essingen 2003-06-25
Drottningholm vid Stora Essingen 2003-06-25
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1909
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 439
  Registernr 5054
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer 5375838
  Signal JRQD, numera SHCO
  Systerfartyg Fylgia Angantyr
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,75 meter 23,18 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,56 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 89/57 109/32
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 130 hk, 95 kW 130 hk, 95 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 204 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1909-05-10 Provresa på Vättern.
  1909-05-11 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Valkyrian till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1909-05-15 Insatt i trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Blockhusudden - Fjäderholmen - Skärsätra - Gångsätra - Lidingöbro Värdshus - Värtahamnen.
  1911 Ombyggd med en överbyggnad på övre däck.
  1916-11-29 Kolliderar ca. kl. 16.30 med en motorpråm lastad med tegelstenar i sundet mellan Stora och Lilla Essingen, Stockholm. Valkyrian, som just lämnat huvudbryggan på Stora Essingen för färd mot Luxbryggan på Lilla Essingen, kör in i babords sida på pråmen, som genast tar in vatten. Runt tre minuter senare sjunker pråmen till ca. 15 meters djup. Rådhusrätten dömer senare kaptenen på motorpråmen som vållande till olyckan.
  1918-04-26 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 125.000 SEK. Ny hemort Vaxholm.
  194? Ångpannan renoveras.
  1944-07-11 Ommätt. Nytt tonnage 128/99.
  1949 Ombyggd med en stor sittsalong på övre däck.
  1963-03 Inhyrd för inspelningen av Astrid Lindgrens TV-serie Saltkråkan under artistnamnet "Saltkråkan I".
  1964-04-30 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 31.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Reservbåt, ca fem dagar i trafik per år t.o.m. 1967.
  1965-12-31 Såld till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm för 150.000 SEK. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm.
  1967-06-26 Inhyrd under tre dagar för inspelningen av Astrid Lindgrens TV-serie Saltkråkan under artistnamnet "Saltkråkan I".
  1968-04-30 Såld till ingengör Richard Karl Gustaf Grönstedt, Stockholm för 24.000 SEK och omdöpt till Nya Strömma Kanal. Trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Ska trafikera traden Stockholm - Strömma kanal - Sandhamn men fartyget visar sig vara för djupgående för det grunda Kolström.
  1969-02 Omdöpt till Drottningholm. Renoverad vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Matsal inreds på övre däck.
  1969-05-03 Premiärtur på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Kungshatt - Drottningholm. Före avgång återinvigs fartyget genom att gudmor prinsessan Christina hissar en namnvimpel i gösstaken.
  1973-11-20 Såld till AB Kreditförvaltning (Richard Grönstedt), Stockholm för 7.000 SEK.
  1974-07-16 Maskinhaveri då maskinstativet spricker vid Fågelön under färd från Klara Mälarstrand mot Drottningholm. Fartyget tas ur trafik och läggs upp resten av säsongen. Rederiet överväger att ersätta ångmaskinen med en dieselmotor, men en undersökning visar att 15% av passagerarna reste med fartyget därför att hon var ångdriven. Renoveras därför senare vid Kummelnäs varv, Nacka.
  1980-05-07 En brand utbryter ombord strax efter kl. 03.00 när fartyget ligger förtöjt vid Klara Mälarstrand i Stockholm. Fartyget blir helt utbränt. Branden sprider sig även till ångfartyget Mariefred som ligger förtöjd bredvid. Drottningholm flyttas till Gröndal tills vidare.
  1981-03 Flyttas till Högmarsö varv, Högmarsö där återuppbyggnaden påbörjas. Flyttas senare till Kummelnäs varv, Nacka. Helt ny överbyggnad byggs på det gamla skrovet.
  1981-12-10 Flyttas till Klara Mälarstrand, Stockholm där återuppbyggnaden slutförs.
  1982-01 Såld till Mälaröarnas Ångfartygs AB, Stockholm för 310.000 SEK.
  1982-05-14 Invigs kl. 14.00 av gudmor prinsessan Christina vid en cermoni vid Klara Mälarstrand, Stockholm. Går därefter till Drottningholm, eskorterad av fartygen Björkfjärden, Prins Carl Philip och Sjöfröken. Därefter åter i trafik på traden Stockholm - Drottningholm för Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1982-10-03 Grundstöter utanför Tidö slott vid en lunchkryssning från Västerås med ca. 30 passagerare ombord. Fartyget får en intryckning i skrovet och kan efter kontroll fortsätta in till Tidö slott där passagerarna går av.
  1984-06-15 Kolliderar ca. kl. 16.00 med sightseeingbåten Delfin XI utanför Lilla Essingen vid färd från Drottningholm mot Klara Mälarstrand. Drottningholm kör in i styrbordssidan på Delfin XI, som kommer från sundet mellan Lilla Essingen och Fredhäll för färd mot Årstaviken. Drottningholm kan efter incidenten fortsätta till Klara Mälarstrand medan Delfin XI av säkerhetsskäl sätter av sina 35 passagerare på Långholmen där de hämtas av en annan delfinbåt.
  1999-01-01 Bore Lines AB övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal. Bore Lines AB byter sedan namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  2002-06-11 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2020 Upplagd på grund av coronapandemin.
  2022 Åter i trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.