Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fylgia
Finnboda III vid Finnboda varf 1968-09-01
Finnboda III vid Finnboda varf 1968-09-01
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vis SÅAs 50 års jubileum, 1913, S49, 58
  Byggd 1908
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 435
  Registernr 4884
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JRCV, senare SECG
  Systerfartyg Valkyrian Angantyr
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,00 meter -
  Största bredd 5,35 meter
  Djupgående 1,87 meter -
  Brt/Nrt 90/56 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 130 hk, 95 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 204 passagerare -
  Historik
  1908 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Fylgia till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafikerar Stockholm - Finnboda - Augustendal.
  1917-10-26 Såld till Finnboda Varf AB, Stockholm för 100.000 kr och omdöpt till Finnboda III. Ombyggd till arbetsbåt
  1952 Motoriserad med en 150 hk Bolindersmotor.
  1968 Upplagd.
  1970-02 Sjunker senare vid varvsområdet. Vid utbyggnad av varvsområdet några år senare överfylls vraket med fyllnadsmassor.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Finnboda Varf
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.