Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Joséphine af Ingarö
Joséphine af Ingarö vid Bullerö, Värmdö 2003-07-20
Joséphine af Ingarö vid Bullerö, Värmdö 2003-07-20
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* SSRS Årsbok 1999, S81
* Redaren 2/1991, S15
  Byggd 1981
  Varv Skrov: Idöborgs varv, Nämdö
Däckshus/utrustning: Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer Skrov: 7
Däckshus/utrustning: -
  Registernr 12874
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SHCF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,33 meter 21,93 meter
  Största bredd 4,64 meter 4,64 meter
  Djupgående 1,15 meter 1,15 meter
  Brt/Nrt 42/25 49/14
  Maskineri - 2 x Scania DSI 11 M01
  Effekt 544 hk, 400 kW 606 hk, 445 kW
  Toppfart - 20 knop
  Kapacitet - 100 passagerare
  Historik
  1981-06-10 Levererad av Boghammar Marin AB som Joséphine af Ingarö till Sjötaxi Stockholm, Stockholm. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1987 Förlängd med 5,60 meter vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Nytt tonnage 49/14.
  1991-04-26 Grundstöter kl. 15.55 kraftigt i 18 knops fart norr om Kallskär i Stockholms norra skärgård. Assisteras av Rescue Evert Taube från SSRS Möja, Räddningsbåt 933 och KBV 311. Bogseras först till Möja där passagerarna får gå av och sedan till Boghammar Marin AB, Lidingö för reparation.
  1995-06-12 Grundstöter i låg fart i Kyrkviken, Ornö under en chartertur till Ornö. Assisteras av passagerarfartyget Hyna som senare under dagen bogserar Joséphine till Boghammar Marin AB, Lidingö där man konstaterar omfattande skador på propellrar, roder, axlar och bägge växlarna.
  1995-06-21 Åter i trafik efter reparation.
  2006-06-18 Trafik på traden Oskarshamn - Blankaholm - Västervik.
  2006-08 Åter i Stockholm.
  2008-05-22 Grundstöter kl. 18.10 NO Moranviken, Baggensfjärden i 10 knops fart vid färd från Logårdstrappan, Stockholm mot Skärgårdskrogen, Saltsjöbaden med 49 passagerare och 3 besättningsmän ombord. Assisteras av charterbåten Merceditas som bistår med länspump. Gör ett lossdragningsförsök, men då man märker att båten tar in mer vatten avbryter man försöket. Assisteras vidare av KBV 302, KBV 414 och KBV 451, Polisbåt 9930, Rescue Ingarö, Rescue Paul Lederhausen och Recue Drottning Silvia. Ingen av passagerarna ådrar sig några skador och kan evakueras till en restaurang i Neglinge där de tas omhand av polis. Bildreportage
  2008-05-23 Dras loss ca kl. 00.20 av bogserbåten Leif och bogseras av Leif tillsammans med Rescue Drottning Silvia till Boghammar Marin AB, Lidingö dit man anländer ca kl. 04.00.
  2012-03-05 En brand uppstår i styrhytten ca. kl. 6.30 när båten ligger förtöjd vid sin kajplats vid Strandvägskajen, Stockholm. Branden släcks av rökdykare från brandförsvaret och röken vädras sedan ut. Det visar sig vara den eluppvärmda förarstolen som tagit eld. Åter i trafik efter renovering.
Tillbaka till Sjötaxi Stockholm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.