Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Solöga
Solöga på N:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2020-06-23
Solöga på N:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2020-06-23
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1996, S11

Får ny stävdyna hösten 2007.
  Byggd 1978
  Varv Götaverken-Finnboda AB, Nacka
  Varvsnummer 403
  Registernr 12365
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7727322
  Signal SFXY
  Systerfartyg Vindöga
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,53 meter 27,53 meter
  Största bredd 7,20 meter 7,20 meter
  Djupgående 3,00 meter 2,99 meter
  Brt/Nrt 174/64 221/78
  Maskineri 1 x Hedemora V6A 1 x Mitsubishi S6R2-T2 MPTK
  Effekt 550 hk, 404 kW 650 hk, 478 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 233 passagerare 180 passagerare
  Historik
  1978-07-29 Levererad av Götaverken-Finnboda AB som Solöga till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1982-04-09 Grundstöter på Kvarnskärsgrynnan, Edöfjärden kl. 10.45 på skärtorsdagen med 199 passagerare ombord. Fartyget får kraftig slagsida och passagerarna uppmanas att gå över till den andra sidan. Då tippar fartyget över och får slagsida åt andra hållet. De passagerare som befinner sig på fördäck är då nära att få last, bestående av resväskor och ölbackar över sig. Passagerarna evakuerades efter ett tag till Sunnan och Ramsö som assisterar i den tunna isen som fortfarande ligger kvar på Edöfjärden. Senare på dagen kan Solöga dras loss från grynnan och för egen maskin ta sig till Stockholm. En anledning till grundstötningen är att bojen som märker ut grynnan med isens hjälp förflyttats en god bit mot Edös strand.
  1991-07-02 Strax efter avgång från Dalarö kl. 08.45 med 2,5 ton gods ombord frontalkrockar man med bilfärjan Ebbas Dröm som är på väg i motsatt riktning med 4 personbilar ombord. Olyckan beror på en kombination av dålig sikt i den täta dimman samt missförstånd mellan befälhavarna. Båda fartygen ådrar sig stora plåtskador i fören. Solöga tar sig senare för egen maskin till Finnboda varv för reparation.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  1996-07-21 Grundstöter kraftigt norr om Nämdö. Dras loss och bogseras till Kummelnäs varv, Nacka för reparation. Ersätts av Skarpö under två veckors tid.
  1997-03-05 Assisterar last- och passagerarfärjan Sea Wind som gått på grund vid Mjölkö i Stockholms mellersta skärgård. Evakuerar ca 107 passagerare och tar dessa till Ytterby brygga på Resarö där buss väntar för transport till hotell i Stockholm.
  2000 Ombyggd på Oskarshamns varv. Ny huvudmaskin, av fabrikat Mitsubishi S6R2, 650 hk, 478 kW, installeras. Ny salong tillbyggd på övre däck och samtliga passagerarutrymmen får ny inredning. Stäven ombyggd för att kunna göra stävtillägg. Försedd med blå/gula stripes och får fartygsnamnet på styrhyttens sidor.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Bolling & Norling Rederi AB, Stockholm.
  2007-05-25 Kl. 04.00 släpps fartyget loss vid Nybrokajen tillsammans med Södertörn och Väddö. Besättningsmän ombord vaknar, ringer polisen och hjälps sedan åt att förtöja de tre fartygen som klarar sig undan större skador på grund av ett snabbt agerande. Förövarna grips av polis.
  2014-01-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget Management AB, Stockholm.
  2019-08-15 Lämnar Stockholm för färd till Swed Ship Marine AB (Djupviks varv), Tjörn för livstidsförlängning. Nytt arrangemang och ny inredning på huvuddäck inklusive toaletter, kylrum, kiosk, stolar m.m. Ny inredning i styrhytten, ny ventilationsanläggning, nya fönster, ny huvudtavla, nya tankar samt ny avgasrening med katalysator. Ny huvudmaskin, av fabrikat Mitsubishi S6R2-T2 MPTK, 650 hk, 478 kW, installeras.
  2020-01-09 Lämnar Djupvik kl. 07.10 efter ombyggnaden för färd till Strömkajen, Stockholm, dit man anländer 12 januari kl. 01.40.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Bolling & Norling Rederi AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget Management AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.