Stockholms Sjötrafik AB startas i februari 1993 av Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. 1994 övertar Stockholms Sjötrafik AB drift och bemanningen av alla Waxholmsbolagets fartyg. B&N Hornet AB tar 2000 över driften av fartyget Roslagen, året därpå köper B&N Hornet AB Stockholms Sjötrafik AB som nu blir ett dotterbolag till B&N Nordsjöfrakt AB. I samband med samgåendet med Gortons Lines så byter B&N namn till Rederi AB Transatlantic och Stockholms Sjötrafik AB blir då ett dotterbolag till TransAtlantic Hornet AB. Rederiet förlorar i november 2006 Waxholms Ångfartygs AB:s upphandling om driften av fartygen. Vinner i januari 2007 tillbaka vissa fartyg vilka först tilldelats företaget Klart Skepp AB. Stockholms Sjötrafik AB säljs den 2 april 2007 till VD:n Magnus Sillén samt Sören Pettersson och Anna Öberg. Förlorar trafiken i april 2016 sedan Trafiknämden i november 2015 beslutat att tilldela TRSM Group 1 AB trafiken. Företaget läggs vilande tills vidare.
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.