Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nybron 2
Djurgården 4 vid Saltsjöqvarn, Stockholm 2022-07-22
Djurgården 4 vid Saltsjöqvarn, Stockholm 2022-07-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3956
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JMLT, SDTM, numera SFE 2501
  Systerfartyg Nybron 1 Stadsgården 1 Stadsgården 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,66 meter 20,82 meter
  Största bredd 5,40 meter 5,84 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 85/56 65/19
  Maskineri 1 x Gefle W. ångmaskin 1 x Volvo Penta D9
  Effekt 65 hk, 48 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart 8,5 knop 9 knop
  Kapacitet 216 passagerare 98 passagerare
  Historik
  1896-11 Beställd av Ångfärje AB, Stockholm vid O A Brodins varv, Gävle för leverans den 25 april 1897.
  1897-05-12 Lämnar Gävle ca. 23.30 på leveransresan mot Stockholm. Anländer till Stockholm på förmiddagen den 14 maj.
  1897-05-14 Levererad av O A Brodins varv som Nybron 2 till Ångfärje AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1897-05-15 Insatt i trafik på traden Nybroviken - Alkärret, Djurgården.
  1897-07-28 Kolliderar kl. 10.15 med ångslupen Hildur på Ladugårdslandsviken vid färd från Alkärret mot Nybroviken. Nybron 2 kör in i styrbordssidan på Hildur som kom från Logårdstrappan och var på väg mot Djurgårdsbrunn. En passagerare ombord på Hildur bryter armen och en annan passagerare klämmer båda benen när han ska ta sig över från Hildur till Nybron 2. Hildur får skorstenen och en del av taket förstört. Orsak till incidenten är att Hildur inte går akter om Nybron 2, som de är skyldiga att göra. Passagerarna ombord på Hildur vittnar dessutom om att befälhavaren inte är helt nykter. Hildurs befälhavare döms senare som ansvarig för olyckan att betala 50 SEK i böter samt skadestånd på 123 SEK respektive 43 SEK till de båda skadade passagerarna.
  1897-08-09 Vid ankomst till Nybroplan på kvällen kör man med några knops hastighet in i kajen. Kraschen är så hård att färjan studsar ut fem meter från kajen. De flesta passagerare, som ställt sig upp för att snart gå av, ramlar omkull men ingen skadas allvarligt. Befälhavaren får senare böta 25 SEK "för bristande påpasslighet vid förande av ångslup" och betala ersättning på 19 SEK till en passagerare vars byxor gick sönder.
  1899-06-03 En eld utbryter ca. kl. 15.00 ombord på färjan när den ligger vid Alkärret. Branden har uppkommit av att en brinnande fotogenlampa ramlat omkull i besättningsutrymmet och antänt sängkläder. Djurgårdens Brandmanskap körde först fel på väg till branden då de hade larmats om en brand i skansen och de körde därför först till Skansen. Där fick de reda på att det brann i "skansen" på ångfärjan Nybron 2. När de kom till platsen brann det så mycket att de fick tillkalla hjälp från Johannes brandkår. Efter att branden släckts återgick färjan i trafik. Befälhavaren döms senare till 25 SEK i böter för att inte ha släckt fotogenlampan när han lämnade bestättningsutrymmet.
  1900-08 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 30.000 SEK och omdöpt till Djurgården 4. Trafik på traden Slussen - Djurgården.
  1937-07-06 Kolliderar ca. kl. 00.10 med en ångslup tillhörande det engelska örlogsfartyget Cairo som ligger ankrat ute på Strömmen. Ångslupen lämnar Cairo samtidigt som Djurgården 4 passerar på väg från Allmäna gränd mot Räntmästaretrappan. Djurgården 4 kör rakt in i ångslupen och den enda personen ombord ramlar i vattnet men lyckas ta sig till Cairos fallrepstrappa. Ingen ombord på den fullpackade Djurgården 4 skadas men flera passagerare chockas.
  1943-06-19 Vid ankomst till Räntmästaretrappan kl. 23.10 kör man med full fart in i kajen med 200 passagerare ombord. Flera passagerare ramlar omkull och en kvinna får en skada i axeln. Orsak till icidenten är att man måste öka hastigheten för att komma ur propellersuget från ångfartyget Aga I som precis lagt till vid pontonbryggan. När man sedan slår om till back lyfts färjan upp av svallvågorna och proppern hamnar ovanför vattenytan.
  1946-07-06 Kolliderar ca. kl. 18.00 utanför Räntmästaretrappan med ångslupen Saga. Djurgården 4 ska precis lägga till vid Räntmästaretrappan när Sagar backar ut. Saga backar in i babordssidan på Djurgården 4 som får stora skador och måste köras till varv för reparation. På Saga krossas en ruta i aktern och flaggstången bryts av. Ingen passagerare skadas vid incidenten och Saga kan efter kontroll fortsätta sin färd.
  1946-07-26 Kolliderar ca. kl. 22.00 med Stockholms Transport och Bogserings AB:s ångslup Frigga utanför Räntmästaretrappan. Frigga backar ut från Pontonbryggan samtidigt som Djurgården 4 ska lägga till vid kajen och Frigga backar då in i styrbordssidan på färjan. Endast mindre plåtskador uppkommer på de båda fartygen.
  1969 Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1969-07-22 Trafik under två dagar tillsammans med Djurgården 3 mellan Logårdstrappan och kryssningsfartyget Cabo Samvicente som är på besök i staden. Ombord på färjorna vajar den spanska flaggan i ena änden.
  1969-08 Upplagd efter sommarens trafik.
  1970-07 Uthyrd under sommaren 1970 och 1971 som dykplattform utanför Jutholmens fyrudde, Dalarö vid undersökningen av ett handelsfartyg som sjönk i början av 1700-talet. Undersökningen av det sk. Jutholmskraket görs av Sjöhistoriska museets i samarbete med Marinens dykarskola och några entusiastiska sportdykare.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1971-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 30.214 SEK.
  1973 Motoriserad på Djurgårdsvarvet, Stockholm med en dieselmotor, av fabrikat Scania D11 R81, 150 hk, 110 kW.
  1976 Ombyggd med nya styrhytter.
  2004-03-16 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  2004-04-24 Första dagen i trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal på linjen Nybroplan - Vasabryggan - Skeppsholmen - Allmäna gränd.
  2004-07-11 Får tekniska problem. Ersätts av Angantyr.
  2005 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2005-08-09 På tur mellan Allmänna Gränd och Nybroplan får man ett tekniskt fel strax utanför Vasabryggan kl. 11.50. Skepparen lyckas styra undan från bryggan och färjan kör med några knops fart upp i strandkanten bredvid bryggan. De 2 passagerarna ombord, två norrmän klarar sig utan skador och tar sig med ett leende iland. Färjan blir liggandes i strandkanten i ca 2 timmar tills sjöfartsinspektörer anländer till platsen, därefter bogseras färjan in till Nybroplan av Djurgården 7. Strandhugget beror på det elektroniska reglaget som återigen havererar.
  2007 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sightseeing AB, Stockholm.
  2009 Insatt i Stockholms Sightseeings trafik Hop on, hop off med anlöp även vid Slussen.
  2010-08-18 När man skall lägga till vid Nybroplan kl. 17.25 så kör man in i kajen med ca sex knops fart sedan en vajer till backslaget brustit. Av ett 50-tal passagerare ombord skadas 24 personer varav 11 förs till sjukhus. Färjan får sig skador och bogseras senare på kvällen till Hammarbykanalen av bogserbåten Tom. Olyckan utreds både av Strömma och Statens haverikommision. Orsak till olyckan är ett mekaniskt fel på backslaget. Repareras under hösten/vintern vid Kummelnäs varv AB, Nacka.
  2015-12 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9, 300 hk, 220 kW, installeras vid Tenö Varv AB, Vaxholm.
  2016-01-11 Insatt i trafik på traden Klara Mälarstrand - Riddarholmen - Söder Mälarstrand - Kungsholmstorg (linje 85) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2018-11-06 Överförd till båtregistret med signal SFE 2501.
  2018-12-31 Sista dagen linje 85 trafikeras innan linjen läggs ner.
  2019-06-28 Insatt som gratisfärja på linjen Nybroplan - Allmännagränd, finansierad av flera aktörer på Djurgården såsom Skansen, Gröna Lund, ABBA the Museum och Vasamuseet.
Tillbaka till Ångfärje AB
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.