Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gripsholm
Norra Skärgården i Göteborgs skärgård
Norra Skärgården i Göteborgs skärgård
Foto: Okänd. Från Torsten Hagnéus samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Ångbåtstrafiken Sigtuna-Stockholm, Årsboken Uppland 1962, S61, 65-67
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S114, 177
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S226
* Mälarångare, 1999, S43-51
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S153, 182
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S146, 173-174

* Båtologen 2/2002, S78
* Länspumpen 4/1980, S78
* Länspumpen 1/1982, S12
* Länspumpen 3/1991, S7, 10
* Länspumpen 1/2003, S34-35
* Skipet 3/1990, S19
* Skärgårdsbåten 2/1973, S4-5
* Skärgårdsbåten 1/1996, S22
* Skärgårdsbåten 2/2006, S24
* Skärgårdsbåten 1/2014, S12-13
* Skärgårdsbåten 3/2015, S8-9
* Ångbåten 116, 3/2004, S19-20


* Nya Dagligt Allehanda 1872-09-04
* Dagens Nyheter 1872-09-24
* Nya Dagligt Allehanda 1872-12-07
* Nya Dagligt Allehanda 1873-01-10
* Aftonbladet 1873-04-19
* Mariefreds Tidning 1873-04-19
* Nya Dagligt Allehanda 1873-04-22
* Stockholms Dagblad 1873-04-22
* Aftonbladet 1873-04-23
* Mariefreds Tidning 1873-04-26
* Mariefreds Tidning 1873-06-07
* Aftonbladet 1873-07-23
* Stockholms Dagblad 1875-08-07
* Post- och Inrikes Tidningar 1876-09-12
* Dagens Nyheter 1876-09-28
* Mariefreds Nya Tidning 1877-12-22
* Norrköpings Tidningar 1879-04-22
* Dagens Nyheter 1879-05-06
* Norrköpings Tidningar 1879-05-26
* Norrköpings Tidningar 1879-05-28
* Norrköpings Tidningar 1879-11-25
* Norrköpings Tidningar 1879-12-01
* Dagens Nyheter 1880-02-12
* Post- och Inrikes Tidningar 1880-02-18
* Nya Dagligt Allehanda 1880-03-23
* Nya Dagligt Allehanda 1880-04-15
* Stockholms Dagblad 1880-04-20
* Aftonbladet 1880-04-23
* Enköpingsposten 1880-06-03
* Nya Dagligt Allehanda 1880-06-03
* Post- och Inrikes Tidningar 1880-09-14
* Mercurius 1880-10-27
* Aftonbladet 1881-01-04
* Nya Dagligt Allehanda 1881-05-27
* Enköpingsposten 1881-06-20
* Dagens Nyheter 1882-04-18
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-24
* Fyris 1884-05-05
* Dagens Nyheter 1884-10-09
* Fäderneslandet 1884-10-11
* Svenska Dagbladet 1885-07-01
* Ångaren 1887-05-04
* Nya Dagligt Allehanda 1887-07-29
* Post- och Inrikes Tidningar 1887-10-15
* Upsala 1887-11-05
* Upsala 1888-04-07
* Nya Dagligt Allehanda 1888-05-22
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-08-18
* Nya Dagligt Allehanda 1888-12-03
* Dagens Nyheter 1888-12-06
* Upsala 1888-12-06
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-12-07
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1888-12-08
* Bohusläningen 1888-12-11
* Aftonbladet 1888-12-19
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1888-12-21
* Göteborgsposten 1888-12-31
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1889-01-01
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1889-01-14
* Göteborgs Aftonblad 1889-01-15
* Bohusläns Allehanda 1889-01-19
* Göteborgsposten 1889-02-07
* Bohusläningen 1889-02-09
* Bohusläns Allehanda 1889-02-09
* Bohusläns Allehanda 1889-02-21
* Göteborgs Aftonblad 1889-03-07
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1889-07-06
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-TIdning 1889-07-10
* Hotell-tidning 1889-07-11
* Bohusläningen 1889-07-18
* Bohusläningen 1889-08-27
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1889-11-20
* Göteborgs Aftonblad 1890-03-31
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1890-04-15
* Göteborgs Aftonblad 1890-04-16
* Göteborgsposten 1890-04-24
* Göteborgsposten 1890-05-02
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1890-05-16
* Bohusläns Allehanda 1890-05-17
* Göteborgs Aftonblad 1890-05-22
* Göteborgs Aftonblad 1890-05-28
* Göteborgsposten 1890-06-25
* Göteborgs Aftonblad 1890-07-09
* Göteborgs Aftonblad 1890-07-10
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1890-07-12
* GÖteborgs Aftonblad 1890-09-23
* Göteborgs Aftonblad 1890-10-10
* Nya Dagligt Allehanda 1890-10-18
* Göteborgs Aftonblad 1891-04-17
* Hotell-tidning 1891-07-23
* Göteborgsposten 1892-07-30
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1893-03-21
* Göteborgsposten 1893-03-22
* Norges Sjøfartstidende 1893-03-22
* Norges Sjøfartstidende 1893-03-23
* Aftenposten 1893-05-19
* Akershus Amtstidene 1893-07-19
* Dagbladet 1893-10-06
* Moss Avis 1893-10-07
* Dagbladet 1893-10-30
* Dagbladet 1893-12-01
* Dagbladet 1894-05-23
* Norsk Kundgjørelsestidende 1894-12-13
* Morgenbladet 1895-05-11

* Sveriges Skeppslista 1873 (DDSS), Gripsholm, 30 hk, E.W. Nylin, Järn
  Byggd 1873
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 112
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal MJVL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,06 meter -
  Största bredd 4,87 meter -
  Djupgående 2,40 meter -
  Brt/Nrt 82/- 61/21
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 176 passagerare -
  Historik
  1872-01 Beställd för leverans före 1 augusti 1872.
  1872-12 Sjösatt.
  1873-04 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Gripsholm till Gripsholms Ångfartygs AB, Stockholm. Byggnadskostnad 37.500 rdr rmt.
  1873-04-23 Insatt i trafik på traden Stockholm (Nedre Munkbron) - Horn - Herrestad - Mariefred - Taxinge - Sundsör.
  1877-12-23 Lämnar Mariefred för sista gången.
  1877-12 Såld till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm som dellikvid för rederiets nya ångfartyg.
  1879-05 Uthyrd till Alfred Österling, Norrköping och omdöpt till Gryt. Trafik på traden Norrköping - Mauritzberg - Broxvik - Jonsberg - Gränsö - Lagnö - Hulvik - Gryt - Fågelvik - Valdemarsvik.
  1879-05-07 Lämnar kl. 17.00 Kornhamnstorg, Stockholm för färd till Valdemarsvik.
  1880-02 Såld till Sigtuna - Örsundsbro Nya Ångfartygs AB, Sigtuna för 28.000 SEK och omdöpt till Nya Örsundsbro.
  1880-04-22 Insatt i trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Görväln - Kalhäll - Sigtuna - Skokloster - Örsundsbro.
  1884-10-07 Kapten Richard Johansson döms i Polisdomstolen att betala 50 SEK i böter för att ha kört igenom den öppningsbara järnvägsbron över Söderström i Stockholm trots att bron höll på att stängas. Fartyget kör in i bron och ett stag på bron går sönder. Johansson får även betala 10 SEK för reparationen av staget.
  1888-06-30 Uthyrd till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås. Trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås - Torshälla till och med 13 juli när ångfartyget Vesterås levererats.
  1888-12 Såld till Ångfartygs AB Valkyrian, Göteborg för 17.000 SEK och omdöpt till Valkyrian I.
  1888-12-04 Lämnar på kvällen Riddarholmen, Stockholm för färd till Göteborg via Göta Kanal. Går till Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för renovering före trafikstarten.
  1889-01-14 Insatt i trafik på traden Göteborg (Stenpiren) - Djupvik - Höviksnäs - Skåpesund - Svanviksnäs - Rörestrand - Halsbäck
  1889-01-31 Grundstöter i Albrektssunds kanal, Marstrand vid färd från Göteborg mot Tjörn. Dras loss av en ångslup efter en timme och kan därefter fortsätta färden för egen maskin.
  1889-02-06 Grundstöter i vid Varholmen, Torslanda vid färd från Göteborg mot Tjörn. Dras loss efter 1,5 timmar av två andra ångare och kan sedan fortsätta färden mot Tjörn.
  1889-04-15 Traden förlängs till Hälleviksstrand.
  1889-07-07 Trafik söndagar även på traden Göteborg (Stenpiren) - Klippan - Långedrag - Styrsö Bratten i konkurrens med Göteborgs Nya Ångslups AB:s fartyg.
  1890-04-15 Utbjuds på auktion. Inget godtagbart bud kommer in.
  1890-05 Såld till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö och omdöpt till Norra Skärgården.
  1890-05-25 Insatt i trafik på traden Göteborg (Stenpiren) - Marstrand - Hjuvik - Kalvsund - Grötö - Hönö - Öckerö - Hälsö - Björkö.
  1890-07-09 Vid utbackning från Grötö brygga på morgonturen mot Göteborg stannar maskinen och fartyget börjar driva. Man får hjälp tillbaka in till bryggan av Göteborgs Nya Ångslups AB:s fartyg Ärlan som befinner sig i närheten. Ärlan övertar också passagerarna för fortsatt färd in till Göteborg. Efter att ha hittat och åtgärdad felet kör fartyget in till Göteborg för egen maskin och kan utföra nästa tur enligt tidtabellen.
  1891-07 Ny ångpanna installeras.
  1893-03 Såld till A/S Næsoddens Dampskibsselskab, Christiania, Norge för 24.500 SEK och omdöpt till Drøbak. Trafik på traden Christiania (Oslo) - Næsodlandet - Oscarsborg - Drøbak - Hallangspollen - Hurum.
  1893-10-06 En brand uppstår i maskinrummet ca. kl. 03.00 när man ligger förtöjd vid Hallangspollen. Besättningen ombord försöker förgäves att släcka elden men måste till slut ge upp och rädda sig i land där de kan se hur elden sprider sig till hela fartyget. Ingen person skadas vid incidenten.
  1893-12-20 Såld på auktion till grosshandlare Riegel, Christiania och omdöpt till Fønix. Återuppbyggd vid Akers Mekaniske Verksted, Christiania.
  1894-05-22 Grosshandlare Riegel bildar A/S Dampskibsselskabet Fønix, som övertar fartyget.
  1894-06 Insatt i trafik på traden Christiania - Svartskog - Haslumtangen - Garderstrand - Brevik - Strandengen - Næsset.
  1894-06-28 Grundstöter lätt nära Bækkelaget.
  1904 Såld till Nils J. Myklebost, Ålesund. Ombyggd till fiskefartyg. Nytt tonnage 64/13.
  1907 Såld till Rikard Eidsvik, Ålesund.
  1908 Såld till Johan Marius Olsen Valderhaug, Ålesund.
  1909 Såld till Kristian Qvale, Brønnøysund. Hemort Ålesund.
  1910 Såld till Stavanger Skipsophugnings Co, Stavanger för skrotning. Ombyggd. Nytt tonnage 61/21.
  1911 Såld till partrederi Andreas Hansen-Baasnes, Kopervik.
  1912 Såld till Skibs A/S Fønix (Andreas Hansen-Baasnes), Kopervik.
  1916 Såld till Fiske- & Fangstselskapet Fønix (Andreas Hansen-Baasnes), Kopervik.
  1918 Såld till Andreas Hansen-Baasnes, Kopervik.
  1919 Såld till Søren Sandved, Haugesund.
  1923 Såld till T.H. Skogland & Søn A/S, Haugesund. Haugesund Mekaniske Verksted A/S lämnar dock inte ifrån sig fartyget på grund av en obetald reparation. Efter domstolsbeslut registrerad på Haugesund Mekaniske Verksted A/S, Haugesund.
  1933 Struken ur skeppsregistret som upphuggen.
Tillbaka till Gripsholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Sigtuna - Örsundsbro Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Valkyrian
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 937 rederier och 117 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.