Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nordö III
Nordö III utanför Burö 2018-07-19
Nordö III utanför Burö 2018-07-19
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1980
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 129
  Registernr 12934
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7912018
  Signal SIJE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,52 meter 30,51 meter
  Största bredd 8,43 meter 8,68 meter
  Djupgående 3,02 meter 3,02 meter
  Brt/Nrt 197/75 200/81
  Maskineri 1 x B&W Alpha 407-2600 1 x Volvo Penta D16-500
  Effekt 770 hk, 566 kW 750 hk, 551 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 248 passagerare 198 passagerare
   12 personbilar 12 personbilar
  Historik
  1980-05-29 Levererad av Åsi-verken som Nordö III till Öckerö kommun, Öckerö. Trafik på Nordöleden, Burö - Knippla - Hyppeln - Rörö.
  1983-12 Vid utbackning från färjeläget i Knippla kör man in i babordssidan på fraktfartyget Skoldskjear som sköter godstrafiken i norra skärgården.
  1984-01-13 Grundstöter hårt vid Rörö i hårt väder. Fartyget bärgas och körs till varv för reparation och uppriktning av motorn.
  2000 Övertagen av Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Får Vägverkets inventarienummer 339. Fortsätter på samma linje.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2020-07 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16-500, 750 hk, 551 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö.
Tillbaka till Öckerö kommun
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.