Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Foldereid
Queen vid Hästholmen, Grinda 2017-05-29
Queen vid Hästholmen, Grinda 2017-05-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1959
  Varv Ulstein Mekaniske Verksted, Ulsteinvik, Norge
  Varvsnummer 13
  Registernr 15085
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8429006
  Signal SJXR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,00 meter 30,07 meter
  Största bredd 8,56 meter 8,88 meter
  Djupgående 2,51 meter 2,51 meter
  Brt/Nrt 170/49 153/57
  Maskineri 1 x Wichmann 1 x Volvo D16
  Effekt 400 hk, 294 kW 650 hk, 478 kW
  Toppfart 11 knop 10,5 knop
  Kapacitet 145 passagerare -
   17 personbilar -
  Historik
  1959-09-23 Levererad av Ulstein Mekaniske Verksted som Foldereid till Ragnar Brækkan, Foldereid, Norge. Hemort Namsos. Byggnadskostnad 350.000 NOK. Norsk signal JXGL. Trafik på traden Kongsmoen - Teplingen.
  1967 Insatt i trafik på traden Bjørnås - Teplingen.
  1970-05-27 Såld till Namsos Trafikkselskap A/S, Namsos för 182 680 NOK. Trafik på traden Kjerstivika - Seierstad - Saltnes.
  1970-06 Uthyrd till Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane A/S, Florø. Trafik på traden Drag - Vangsnes.
  1970-10-12 Uthyrd till Det Stavangerske Dampskibsselskap A/S, Stavanger. Trafik på traden Stavanger - Judaberg.
  1971-05-07 Uthyrd till Nord-Ferjer A/S, Narvik.
  1971-07 Återlämnad till Namsos Trafikkselskap A/S.
  1971 Ombyggd vid J. Drage A/S, Rognan. Bogpropeller installerad.
  1971 Trafik på traden Kjerstivika - Salsnes.
  1972-07-05 Uthyrd till Nord-Ferjer A/S, Narvik. Trafik på traden Bognes - Skarberget.
  1972-08-06 Återlämnad till Namsos Trafikkselskap A/S. Trafik på traden Kjerstivika - Salsnes.
  1987-04-21 Trafik på traderna Myrvika - Seierstad och Hofle - Harranes.
  1989 Uppgraderad och förstärkt för transport av tunga fordon med axeltryck upp till 10 ton. Trafik på traden Ølhammeren - Seierstad.
  1992 Tas ur trafik och läggs upp samt utbjuds för försäljning.
  1993-07-30 Såld till Restaurang AB Catten, Stockholm för 550.000 NOK.
  1993-09 Såld till Nordic Open AB, Mariehamn, Åland och omdöpt till My. Finsk signal OJGK.
  1998 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 600.000 SEK och omdöpt till Queen. Godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  1999-01-28 Döpt vid en cermoni vid Museikajen, Stockholm.
  1999-11 Ombyggd av Ullmek i Säbyviken med bland annat installation av en ny klaff i fören samt en hydralisk kran.
  2000-04 Installation av en kylcontainer görs av Ullmek vid Säbyviken.
  2005-01 Reservfärja till Ornö Sjötrafik AB, Ornö under Ornö Kurirs varvsbesök på Skillinge Marin AB, Simrishamn. Stillaliggande vid Hässelmara, Ornö.
  2009-03-31 Såld till Ressel Invest AB, Stockholm. Fortsatt godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  2016 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo D16, 650 hk, 478 kW installeras vid Marincenter Syd AB, Simrishamn.
  2019-07-01 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Ressel Invest AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.