Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Foldereid
Queen vid Hästholmen, Grinda 2017-05-29
Queen vid Hästholmen, Grinda 2017-05-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-06-18 PN
* Skipet 4/1993, S55
* Skipet 2/1999, S35
  Byggd 1959
  Varv Ulstein Mekaniske Verksted, Ulsteinvik, Norge
  Varvsnummer 13
  Registernr 15085
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8429006
  Signal SJXR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,00 meter 30,07 meter
  Största bredd 8,56 meter 8,88 meter
  Djupgående 2,51 meter 2,51 meter
  Brt/Nrt 170/49 153/57
  Maskineri 1 x Wichmann 1 x Volvo D16
  Effekt 400 hk, 294 kW 650 hk, 478 kW
  Toppfart 11 knop 10,5 knop
  Kapacitet 145 passagerare -
   17 personbilar -
  Historik
  1959-09-23 Levererad av Ulstein Mekaniske Verksted som Foldereid till Ragnar Brækkan, Foldereid, Norge. Hemort Namsos. Byggnadskostnad 350.000 NOK. Norsk signal JXGL. Trafik på traden Kongsmoen - Teplingen.
  1967 Insatt i trafik på traden Bjørnås - Teplingen.
  1970-05-27 Såld till Namsos Trafikkselskap A/S, Namsos för 182 680 NOK. Trafik på traden Kjerstivika - Seierstad - Saltnes.
  1970-06 Uthyrd till Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane A/S, Florø. Trafik på traden Drag - Vangsnes.
  1970-10-12 Uthyrd till Det Stavangerske Dampskibsselskap A/S, Stavanger. Trafik på traden Stavanger - Judaberg.
  1971-05-07 Uthyrd till Nord-Ferjer A/S, Narvik.
  1971-07 Återlämnad till Namsos Trafikkselskap A/S.
  1971 Ombyggd vid J. Drage A/S, Rognan. Bogpropeller installerad.
  1971 Trafik på traden Kjerstivika - Salsnes.
  1972-07-05 Uthyrd till Nord-Ferjer A/S, Narvik. Trafik på traden Bognes - Skarberget.
  1972-08-06 Återlämnad till Namsos Trafikkselskap A/S. Trafik på traden Kjerstivika - Salsnes.
  1987-04-21 Trafik på traderna Myrvika - Seierstad och Hofle - Harranes.
  1989 Uppgraderad och förstärkt för transport av tunga fordon med axeltryck upp till 10 ton. Trafik på traden Ølhammeren - Seierstad.
  1992 Tas ur trafik och läggs upp samt utbjuds för försäljning.
  1993-07-30 Såld till Restaurang AB Catten, Stockholm för 550.000 NOK.
  1993-09 Såld till Nordic Open AB, Mariehamn, Åland och omdöpt till My. Finsk signal OJGK.
  1998 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 600.000 SEK och omdöpt till Queen. Godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  1999-01-28 Döpt vid en cermoni vid Museikajen, Stockholm.
  1999-11 Ombyggd av Ullmek i Säbyviken med bland annat installation av en ny klaff i fören samt en hydralisk kran.
  2000-04 Installation av en kylcontainer görs av Ullmek vid Säbyviken.
  2005-01 Reservfärja till Ornö Sjötrafik AB, Ornö under Ornö Kurirs varvsbesök på Skillinge Marin AB, Simrishamn. Stillaliggande vid Hässelmara, Ornö.
  2009-03-31 Såld till Ressel Invest AB, Stockholm. Fortsatt godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  2016 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo D16, 650 hk, 478 kW installeras vid Marincenter Syd AB, Simrishamn.
  2019-07-01 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Ressel Invest AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.