Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Roslagen
Dagmar i Visby 1888
Dagmar i Visby 1888
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Mats Karlsson, EMA, 2007-04-23 PN

* Över Östersjön till Gotland, 1996, S190-193
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S250
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S176-179, 185-187

* Skärgårdsbåten 4/1989, S20
* Skärgårdsbåten 1/1990, S26-27
* Skärgårdsbåten 21991, S26

* Post- och Inrikes Tidningar 1883-01-26
* Aftonbladet 1883-02-10
* Oskarshamnstidningen 1883-09-25
* Aftonbladet 1883-09-26
* Nya Dagligt Allehanda 1883-09-26
* Nya Dagligt Allehanda 1883-11-16
* Dagens Nyheter 1883-11-17
* Oskarshamnstidningen 1883-11-17
* Oskarshamnstidningen 1883-11-20
* Aftonbladet 1884-04-10
* Aftonbladet 1884-04-17
* Roslagsbladet 1884-04-26
* Aftonbladet 1884-05-26
* Roslagsbladet 1884-08-09
* Figaro 1885-08-04
* Aftonbladet 1885-09-24
* Aftonbladet 1886-07-08
* Eskilstuna Tidning 1887-04-29
* Eskilstunaposten 1887-05-02
* Eskilstuna Tidning 1887-05-03
* Eskilstuna Tidning 1887-05-06
* Eskilstunaposten 1887-05-11
* Aftonbladet 1887-05-14
* Nya Dagligt Allehanda 1887-05-14
* Aftonbladet 1887-05-21
* Aftonbladet 1887-05-27
* Vestmanlands Läns Tidning 1887-05-28
* Eskilstuna Tidning 1887-06-10
* Aftonbladet 1887-08-09
* Vestmanlands Läns Tidning 1887-08-13
* Post- och Inrikes Tidningar 1887-10-14
* Eskilstunaposten 1887-11-07
* Aftonbladet 1887-11-09
* Aftonbladet 1887-11-15
* Nya Dagligt Allehanda 1887-11-15
* Svenska Dagbladet 1888-05-02
* Nya Dagligt Allehanda 1888-05-05
* Aftonbladet 1888-05-08
* Gotlands Allehanda 1888-05-14
* Norrköpings Tidningar 1888-05-15
* Gotlands Allehanda 1888-06-11
* Dagens Nyheter 1888-06-18
* Eskilstunaposten 1888-07-20
* Eskilstuna Tidning 1888-07-24
* Aftonbladet 1888-08-14
* Norrköpings Tidningar 1888-08-23
* ESkilstunaposten 1888-10-05
* Gotlands Allehanda 1888-10-08
* Svenska Dagbladet 1888-10-13
* Gotlands Allehanda 1888-11-05
* Aftonbladet 1888-11-13
* Gripen 1888-11-13
* Nya Dagligt Allehanda 1888-11-13
* Svenska Dagbladet 1888-11-14
* Aftonbladet 1888-11-15
* Aftonbladet 1888-11-16
* Eskilstuna Tidning 1888-11-16
* Gripen 1888-11-16
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-11-16
* Norrköpingsbladet 1888-11-17
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-11-17
* Norrköpings Tidningar 1888-11-24
* Eskilstunaposten 1889-05-16
* Svenska Dagbladet 1889-07-16
* Sundsvallsposten 1898-06-21
* Sveriges Sjöfartstidning 1898-06-23
* Trosatidningen 1898-07-08
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1898-07-13
  Byggd 1883
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 174
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 36,63 meter 36,63 meter
  Största bredd 7,52 meter 7,52 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 163/117 -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt 160 hk, 118 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 10,5 knop 10,5 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1883-09-24 Sjösatt.
  1883-11-16 Levererad av Oskarshamns mekaniska verkstad som Roslagen till Ångfartygs AB Roslagen, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1884-04-13 Insatt i trafik på traden Stockholm - Furusund - Skeppsmyra - Norrtälje - Nysätra - Rörvik - Ortala - Trästa - Singö - Herräng - Hallsta - Harg - Östhammar.
  1887-05-04 Såld till grosshandlare Linus Laurentius Liberg, Stockholm för 50.000 SEK och omdöpt till Eskilstuna III. Ny hemort Eskilstuna. Nattrafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Strängnäs - Västerås - Torshälla - Eskilstuna.
  1887-05-11 Anländer kl. 08.30 för första gången till Eskilstuna.
  1887-05-24 Såld till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna för 50.000 SEK.
  1887-11-04 Såld till grosshandlare Linus Laurentius Liberg, Stockholm och omdöpt till Dagmar. Ombyggd vid Munktells Mekaniska Verkstads AB, Eskilstuna. Ombyggnaden kostar ca. 26.000 SEK.
  1888-05-11 Insatt i trafik på traderna Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Norrköping - Visby och Stockholm - Visby - Fårösund/Klintehamn.
  1888-11-13 Grundstöter ca. kl. 04.00 vid Treklubbarna norr om Västra Röko ca. 6 km nordväst om Landsort vid färd från Visby mot Stockholm. Fartyget springer läck och tar in vatten. Passagerarna evakueras till ångfartyget Klintehamn som passerar platsen runt en timme efter grundstötningen och det mesta av lasten tas över till ångbogseraren Södertelje Kanal samt en pråm. Bärgningsångaren Argo från Bergnings- och Dykeri AB Neptun anländer till platsen ca. kl. 20.30 men på grund av det hårda vädret kan inte bärgning påbörjas.
  1888-11-15 Spolas bort från grundet under kvällen i kraftig sjögång och sjunker till botten. Bärgningsångaren Argo lämnar platsen och återvänder till Stockholm med besättningen ombord.
  1889-07 Såld till handlaren P. Berglund, Köpmanholmen för 1.250 SEK. Har för avsikt att bärga fartyget och sätta det i trafik på traden Örnsköldsvik - Sundsvall. Någon bärgning görs dock aldrig.
  1898-06-26 En dykarundersökning görs av Stockholms Transport & Bogserings AB, som anlitats för att försöka bärga fartyget. Skrovet, som är delar i två delar, ligger nersjunket i lera på 16 meters djup och något bärgningsförsök görs därför inte.
Tillbaka till Ångfartygs AB Roslagen
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 931 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.