|
Eskilstuna Rederi AB Eskilstuna Nya Rederi AB Eskilstuna Rederi AB
|
 |
Eskilstuna Rederi AB startas 1886 i konkurrens med det några år äldre rederiet Eskilstuna Ångfartygsbolag. 1887 går det äldre rederiet in i Eskilstuna Rederi AB som då övertar fartygen. Den 27 februari 1903 beslutar man att rederiet ska upplösas. Samma dag bildas ett nytt rederi med namnet Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna som övertar fartygen för totalt 69.000 kr. 1914 övertas aktiemajoriteten av AB Nyman & Schultz, Stockholm och man ändar om rederiet till ett dotterbolag till AB Nyman & Schultz. Den 30 januari och 10 februari 1926 har man bolagstämmor där man beslutar att sätta rederiet i likvidation och samtidigt ändra namn till AB Enrab. Man bildar istället ett nytt rederi med namnet Eskilstuna Rederi AB som den 1 mars 1926 övertar fartygen för totalt 220.000 kr. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|