Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 4
Sjötransport I vid Hornstull, Stockholm 1951
Sjötransport I vid Hornstull, Stockholm 1951
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 258
  Registernr 2502
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNV, senare SDEG
  Systerfartyg Kalmarsund N:o 5
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,10 meter 28,76 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,22 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,45 meter
  Brt/Nrt 120/73 123/71
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x AB Svedlunds Gasmotor
  Effekt 120 hk, 88 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 224 passagerare -
  Historik
  1876-04 Beställd.
  1876-11-01 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 4 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Hemort Kalmar. Byggnadskostnad 65.100 SEK. Trafik på traden Kalmar - Mörbylånga - Bergkvara - Degerhamn - Ekenäs - Wärnanäs - Kalmar.
  1880 Flyttad till traden Kalmar - Borgholm - Mönsterås.
  1886-04 Ombyggd vid Oscarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn. Bland annat byggs en rökhytt. Ny ångpanna och ny propeller installeras.
  1886-04-19 Ommätt. Mått 27,80 x 5,05 meter. Tonnage 119/88.
  1894-11 Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund ombildas till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1904-04-20 Såld till Ångfartygs AB Svartviken, Njurunda och omdöpt till Svartvik. Ny hemort Svartvik. Det svarta skrovet målas vitt.
  1904-05-18 Insatt i trafik på traden Sundsvall - Svartvik - Wärsta.
  1905-05-08 Ommätt. Mått 27,80 x 5,37 meter. Tonnage 121/58.
  1910 Flyttas till traden Sundsvall - Brämön - Galtström - Hudiksvall.
  1911-10-20 Ommätt. Mått 27,80 x 5,37 meter. Tonnage 124/84.
  1916-10-25 Såld till Clas Teodor Abrahamsen, Stockholm för 17.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1917 Ombyggd till lastfartyg vid Sunds Verkstäder & Slip, Sundsbruk och omdöpt till Apollo.
  1917-05-02 Ommätt. Mått 28,73 x 5,22 x 1,20 meter. Tonnage 116/70.
  1919-04 Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm för 65.000 SEK. Motoriserad med en 4-cyl, AB Svedlunds Gasmotor, 65 hk, 47 kW. Godstrafik från Stockholm till Norrland och Göteborg.
  1920-04-12 Ommätt. Mått 28,73 x 5,22 meter. Tonnage 117/78.
  1920-12 Såld till Eskilstuna Nya Rederi AB, Stockholm för 90.000 SEK. Ny hemort Eskilstuna.
  1921 Godstrafik från Stockholm till Mälarhamnarna och Göteborg.
  1922-05-04 Ommätt. Mått 28,73 x 5,22 meter. Tonnage 128/88.
  1923-04-09 Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås för 35.000 SEK. Ny hemort Västerås.
  1928-07-09 Ommätt. Mått 28,73 x 5,22 meter. Tonnage 128/82.
  1937-05 Såld till Simon Melker Carlsson, Simsonrederiet, Stockholm för 10.000 SEK och omdöpt till Simson VIII. Ny hemort Stockholm.
  1937-11-01 Ommätt. Mått 28,73 x 5,22 meter. Tonnage 123/75.
  1938-07-15 Såld till Nya Rederi AB Linköping - Nyköping, Stockholm för 35.000 SEK. Ny hemort Nyköping. Godstrafik på traden Stockholm - Nyköping - Linköping.
  1939-03-08 Omdöpt till Nyköping.
  1947-08-27 Såld till Olof Hedenström, Mellösa för 45.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Upplagd vid AB Norrköpings Varv & Verkstad, Norrköping.
  1949-08-29 Såld till AB Norrköpings Varv & Verkstad, Norrköping för 45.000 SEK.
  1950-10-26 Såld till Otto Folke Vilhelm Magnusson, Stockholm för 30.000 SEK och omdöpt till Sjötransport I.
  1950-11-04 Ommätt. Mått 28,76 x 5,22 meter. Tonnage 123/71.
  1952-08-24 Såld till Olof Einar Nordström, Danderyd för 35.000 SEK
  1953-10-06 Såld till Nils Gustav Elof Gustafsson (1/2) och Lars Olof Olsson (1/2), Oxelösund för 25.000 SEK. Ny hemort Oxelösund.
  1957-12-19 Såld till AB K.G. Johanssons Skrotaffär, Kalmar för 6.000 SEK. Ny hemort Kalmar. Upplagd i Tjärhovsbassängen.
  1959-09-15 AB K.G. Johanssons Skrotaffär meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Ångfartygs AB Svartviken
Tillbaka till AB Nyman & Schultz
Tillbaka till Eskilstuna Nya Rederi AB
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Rederi AB Linköping - Nyköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.