Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsessan Ingeborg
Prinsessan Ingeborg i övre slussen, Ström, Lilla Edet
Prinsessan Ingeborg i övre slussen, Ström, Lilla Edet
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S196
  Byggd 1899
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 276
  Registernr 3527
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKTN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 31,33 meter -
  Största bredd 5,64 meter -
  Djupgående 2,46 meter -
  Brt/Nrt 187/123 -
  Maskineri 2 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 320 hk, 235 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1899-06-12 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Prinsessan Ingeborg till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård, Stockholm. För att underlätta navigering i trånga passager har fartyget två propellrar.
  1899-06-15 Börjar de ordinarie turerna på traden Stockholm - Strömma Kanal - Sandhamn. Turen konkurerar med Ångfartygs AB Strömma Kanals s/s Strömma Kanal.
  1899-07-01 Byter trad till Stockholm - Sandhamn via Vaxholm, Lindalssundet och Vindö strömmar. Orsaken är att fartyget är för stort för den smala och grunda Strömma Kanal.
  1906 Flyttas till Ljusterö- och Husarötraderna på grund av den hårda konkurrensen från s/s Nya Sandhamn.
  1907 Uthyrd under ett år till Rederi AB Svartsö - Ingmarsö, Stockholm Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Stensvik - Svartsö - Norra Ingmarsö - Äpplarö - Nohlvik.
  1910-01-08 Ångfartygs AB Stockholms Skärgård i likvidation. Fartyget upplagt för försäljning.
  1912-03 Såld till Ångbåts AB Nohl, Lilla Edet. Totalombyggd vid Lödöse varv, Lödöse. Trafik på Göta Älv.
  1916-06-09 Sjunker plötsligt vid vårrustningen vid Eriksbergs varv i Göteborg. Orsaken var enligt Göteborgstidningen en trasig bottenkran. Bärgas och läggs upp.
  1918 Såld till Baltiska Cementfabriks AB, Skanör.
  1918 Såld till AB P. Jansson & Co, Norrköping och omdöpt till Torsten. Ombyggd till bogserbåt. Nytt tonnage 145 Brt, 56 Nrt.
  1927-04 Såld till AB Sörby Tegelbruk i likvidation, Norrköping.
  1929-07 Såld till Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, Norrköping.
  1930 Överförd till Igelsta Trävaru AB, Östertälje.
  1934-06 Såld till Vesterviks Nya Varvs AB, Västervik för skrotning. Nedskuren till pråm.
  1934-09 Såld till Lucernans Trävaru AB, Västervik.
  1940-06 Såld till Rederi AB Norden, Norrköping.
  1946 Såld till Ångfartygs AB Nyköping, Nyköping.
  1950-12-10 Sjunker till 35 meters djup vid Femörehuvuds fyr utanför Oxelösund under bogsering av bogserbåten Fylgia. Lasten på pråmen bestod av koks.
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård
Tillbaka till Rederi AB Svartsö - Ingmarsö
Tillbaka till Ångbåts AB Nohl
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.