Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsessan Ingeborg
Torsten
Torsten
Foto: Okänd
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 276
  Registernr 3527
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JKTN, senare SGYD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 31,33 meter 31,27 meter
  Största bredd 5,64 meter 5,66 meter
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 187/122 110/103
  Maskineri 2 x Bergsund ångmaskin Saknas
  Effekt 320 hk, 235 kW -
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet 254 passagerare -
  Historik
  1899-04-24 Sjösatt.
  1899-06-12 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Prinsessan Ingeborg till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad ca. 80.000 SEK. För att underlätta navigering i trånga passager har fartyget två propellrar och därmed även två ångmaskiner och två ångpannor.
  1899-06-14 Insatt i trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Strömma Kanal - Sandhamn. Turen konkurerar med Ångfartygs AB Strömma Kanals s/s Strömma Kanal.
  1899-07-29 Flyttas till Stockholm - Sandhamn via Vaxholm, Lindalssundet och Vindö strömmar. Orsaken är att fartyget är för stort för den smala och grunda Strömma Kanal. Då fartyget har två propellrar som sitter en bit ut från mitten gräver dessa ner i sidorna på den trånga biten av Strömma kanal vid lågvatten och fartyget fastnar lätt. Rederiet sätter istället in ångslupen Margareta i trafik genom Strömma kanal med anslutning till Prinsessan Ingeborg i Stavsnäs.
  1906-08-07 Kolliderar ca. kl. 15.45 vid Hasseludden, Nacka med ångfartyget Wermdö III vid färd från Stockholm mot Sandhamn. De båda fartygen lämnar Stockholm samtidigt och går bredvid varandra ut mot skärgården. Wermdö III, som ligger utanför Prinsessan Ingeborg, ska lägga till vid Hasseludden och försöker då korsa Prinsessan Ingeborgs färdväg framför fartyget. När kaptenen på Wermdö III märker att det inte går försöker han svänga ut igen men det är för sent och de båda ångarna kör ihop. Det blir en stor stöt och flera av passagerarna ramlar omkull men ingen skadas allvarligt. Av fartygen får endast Wermdö III skador på överbyggnaden.
  1907-05-01 Uthyrd för 2.000 SEK/månad till och med 1 oktober till Rederi AB Svartsö - Ingmarsö, Stockholm Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Vaxholm - Stensvik - Svartsö - Norra Ingmarsö - Äpplarö - Nohlvik.
  1908 Trafik på traden Stockholm (Strandvägskajen) - Vaxholm - Stegesund - Lindalssundet - Tranvik - Örsö. Söndagar traden Stockholm - Vaxholm - Sandhamn.
  1908-09 Upplagd vid Finnboda Varf, Nacka för försäljning.
  1910-01-08 Ångfartygs AB Stockholms Skärgård i likvidation.
  1912-03-18 Såld till Ångbåts AB Nohl, Lilla Edet. Ny hemort Lilla Edet. Ombyggd vid Lödöse varv, Lödöse. Trafik på Göta Älv, traden Göteborg - Lilla Edet. Söndagar fortsätter traden upp till Trollhättan.
  1912-04-15 Ommätt. Mått 31,33 x 5,64 meter. Tonnage 187/123.
  1916-06-09 Sjunker plötsligt vid vårrustningen vid Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg. Orsaken är enligt Göteborgstidningen en trasig bottenkran. Bärgas och läggs upp.
  1918 Såld till Baltiska Cementfabriks AB, Skanör för 60.000 SEK.
  1918-04-17 Såld till AB P. Jansson & Co, Norrköping för 70.000 SEK och omdöpt till Torsten. Ny hemort Norrköping. Ombyggd till bogserbåt vid ett varv i Skanör.
  1918-09-27 Ommätt. Mått 31,34 x 5,64 meter. Tonnage 144/56.
  1927-04-20 Såld till AB Sörby Tegelbruk i likvidation, Norrköping.
  1929-05-03 Såld till Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, Norrköping för 15.000 SEK.
  1929-11-20 Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri byter namn till Igelsta Trävaru AB, Norrköping.
  1934-05-31 Såld till Västerviks Varvs Nya AB, Västervik för 1.500 SEK. Nedskuren till öppen pråm.
  1934-09-28 Såld till Lucernans Trävaru AB, Västervik för 1.500 SEK. Ny hemort Västervik.
  1935-05-09 Ommätt. Mått 31,34 x 5,64 meter. Tonnage 99/96.
  1940-03-15 Såld till Rederi AB Norden, Norrköping för 6.700 SEK. Ny hemort Norrköping.
  1940-05-14 Ommätt. Mått 31,27 x 5,66 meter. Tonnage 110/103.
  1950-12-10 Sjunker ca. kl. 17.00 till 35 meters djup utanför Femörehuvuds fyr, Oxelösund under bogsering av bogserångaren Fylgia från Norrköping mot Oxelösund med en last av koks.
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård
Tillbaka till Rederi AB Svartsö - Ingmarsö
Tillbaka till Ångbåts AB Nohl
Tillbaka till Rederi AB Norden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.