Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tenö
Tenö vid Boskapsö, Nämdö 1910-05-04
Tenö vid Boskapsö, Nämdö 1910-05-04
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-06-03 PN
* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S28, 57, 130, 151
* Stockholms skärgård Tur & Retur, 1994, S13-14
* Aftonbladet 1875-07-12
* Aftonbladet 1876-12-18
* DN 1876-12-18
* Blekingsposten 1878-08-13
* Svenska Dagbladet 1897-10-15
* Svenska Dagbladet 1897-10-25
* Svenska Dagbladet 1898-05-03
* DN 1897-05-03
* Svenska Dagbladet 1899-07-27
* Aftonbladet 1899-07-28
* DN 1901-09-16
* Svenska Dagbladet 1901-09-16
* Aftonbladet 1901-09-166
* Svenska Dagbladet 1903-03-15
* Dagens Nyheter 1908-07-16
* Dagens Nyheter 1910-05-06
* Svenska Dagbladet 1910-05-06
* Svenska Dagbladet 1910-05-08
* Dagens Nyheter 1910-05-15
* Svenska Dagbladet 1910-05-15
* Skärgårdsbåten 3/1994, S22-23
* Skärgårdsbåten 3/1995, S18-23
* Skärgårdsbåten 2/1999, S15
* Skärgårdsbåten 4/2000, S11
* Skärgårdsbåten 2/2001, S14
* Skärgårdsbåten 3/2001, S13-14
* Skärgårdsbåten 3/2004, S12
* Skärgårdsbåten 1/2010, S9-11 
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S228
* Sveriges Skeppslista 1908, S106
* Sveriges Skeppslista 1910, S106
* Sveriges Skeppslista 1911, S104
* Sveriges Skeppslista 1913, S108
* Sveriges Skeppslista 1921, S64
  Byggd 1875
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 114
  Registernr 2195
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBS
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,90 meter 28,72 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,35 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 126/91 126/85
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 140 hk, 103 kW 140 hk, 103 kW
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1875-07-08 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Tenö till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Prov- och besiktningsresa.
  1875-07-09 Insatt i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - (Torsbyfjärd). Ett ångrör går sönder i maskinrummet och den utrusande ångan skadar eldare Hjorth så svårt att han senare avlider på sjukhus. Maskinisten får en brännskada på benet.
  1876-09 I september ramlar kapten Carl Johan Wilhelm Bergström av en olyckshändelse ner från övre däck. Han får djupa sår av en sidolucka och avlider den 15 december på Serafimerlasarettet i Stockholm, 53 år gammal.
  1878-08-07 När fartyget backar ut från Vasholmens brygga kommer en friholt i kläm och slår med våldsam kraft en passagerare, grosshandlare David Hirsch, som sitter på styrbords sida av akterdäck, i huvudet. Passageraren avlider.
  1881-08 Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet - Vindö - Djurö - Saltarö.
  1888-10-01 Traden ökas till Stockholm - Vaxholm - Husarö - Möja - Djurö - Saltarö.
  1890 ca. Ombyggd. Bland annat tak på övre däck.
  1897-10 Körs till Mälarvarvet, Stockholm för ombyggnad under vintern. Bland annat ny överbyggnad, raka sidor och större ventiler.
  1898-05-08 Åter i trafik efter ombyggnaden. Trafik på traden Stockholm - Utö tills ångfartyget Prins Gustaf levereras från Motala Verkstads Nya AB. Sedan trafik på traden Stockholm - Vaxholm samt extrabåt på övriga trader.
  1898-07-21 Ommätt. Nya mått 28,72 x 5,35 meter. Nytt tonnage 126/85.
  1899-07-27 Uthyrd till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg som ersättning för det brandskadade ångfartyget Gustafsberg V.
  1899-11-10 Åter till Waxholms Ångfartygs AB efter reparationen och ombyggnaden av Gustafsberg V.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
  1901-09-15 Vid färd in mot Stockholm från Dalarö med ca. 40 passagerare ombord kolliderar man ca. kl. 20.15 med ångfartyget Gustafsberg VI utanför Valdemarsudde. I diset och duggregnet ser kaptenerna sent att de är på kollisionskurs och när Tenö gör en undanmanöver kör de in i babordsbogen på Gustafsberg VI. Efter kollisionen kör de jämsides in mot land vid Henriksdal där Gustafsberg VI sjunker på grund av skadorna på skrovet. De runt 75 passagerarna evakueras över till Tenö som kan fortsätta in till Stockholm. Efter att ha lämnat av passagerarna körs fartyget till Södra varvet för kontroll av skadorna på fören. Ingen person skadas allvarligt vid incidenten. Kaptenen på Gustafsberg VI, P.A. Pettersson, utses som skyldig till olyckan av rådhusrätten och får böta 300 SEK.
  1907 Ny ångpanna installeras.
  1907-04-25 Uthyrd till ett konsortium med bland annat sjökapen Gotthard Dahlgren för trafik på traden Stockholm (Skeppsbron) - Ingarö - Tyresö - Nämdö - Runmarö (Vånö).
  1908-07-15 Vid färd på Strömmen in mot Stockholm runt kl. 09.00 kör man in i aktern på pansarbåten John Ericsson. Kollisionen blir så kraftig att flaggstången i fören knäcks. Orsak till kollisionen är att Tenö är tvungen att väja för en annan båt.
  1910-05-04 Grundstöter strax före kl. 05.00 på morgonen mellan Nämdö och Boskapsö i tät dimma på vid färd från natthamnen på Runmarö mot Nämdö. Fartyget får kraftig slagsida och vatten rinner in genom ventilerna i försalongen som snabbt vattenfylls. Även en läcka uppstår i fören. Dras på kvällen loss av ångfartygen Serla och Prins Gustaf med assistans av Transportbolagets Herkules. Bogseras därefter av Herkules till Beckholmsdockan för reparation. Grundet får sedan heta "Tenögrynnan".
  1910-05 Åter till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm efter reparationen. Reserv- och uthyrningsbåt.
  1916-12-29 Såld till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm, Stockholm för 20.000 SEK och omdöpt till Elektra III. Svetsningsbåt i Stockholms hamn.
  1918-05-07 Uthyrd till Svenska AB Gasaccumulator, Stockholm för 75 kr/dag.
  1918-07-24 Såld till Svenska AB Gasaccumulator, Stockholm för 60.000 SEK och omdöpt till Gasaccumulator VII. Ny hemort Lidingö.
  1919 Trafik på traden Stockholm - Lidingö Brevik - Gåshaga restaurant - Elfvik - Hustegaholm.
  1919-09 Upplagd efter sommaren.
  1923-06-28 Såld till AB Julius Slöör, Stockholm för 3.600 SEK för att skrotas vid AB Ekensbergs Varv, Stockholm.
  1925-10-20 AB Ekensbergs Varv intygar att skrotningen nu är genomförd.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm
Tillbaka till Svenska AB Gasaccumulator
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.