Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ångbåts AB Stockholm - Utö
Förnyade Ångbåts AB Stockholm - Utö
Rederi AB Stockholm - Utö
Ångbåts AB Stockholm - Utö, Utö bildas den 3 mars 1890 av grosshandlarna Ernst Wilhelm Lewin, Fredrik Warberg och Johan Ahlin för att få trafiken till Utö att fungera riktigt. Lewin har året innan köpt hela Utö för att skapa en sommaroas för stockholmarna. Bolagsordningen fastställs av Kunglig Majestät 10 april 1890. Rederiet får ekonomiska problem och i maj 1892 säljs fartyget Utö på auktion. Rederiet upplöst den 2 december 1892.

Den 1 november 1892 startas istället Förnyade Ångbåts AB Stockholm - Utö, Utö av Ernst Wilhelm Lewin, Johan Andersson och Fredrik Warberg för fortsatt trafik på traden Stockholm - Utö. Bolagsordningen fastställs av Kunglig Majestät 31 december 1892. I oktober 1897 säljer man sitt ångfartyg "Utö" till Härnösand och den 22 december 1897 beställer man ett nytt ångfartyg vid Motala Verkstads Nya AB. Rederiet i likvidation 24 november 1899.

I februari 1900 startar Lewin, tillsammans med Imanuel Barfoed och Carl Agard Westerlund, ett nytt rederi som får namnet Rederi AB Stockholm - Utö, Utö. Bolagsordningen fastställs av Kunglig Majestät 10 mars 1900. Rederiet upplöses 26 mars 1910.

  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Utö 1890-1897
  Tenö 1898-1898 Inhyrd
  Prins Gustaf 1898-1899
  Freja 1900-1910
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.