Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wenngarn
Freja i Gränna
Freja i Gränna
Foto: Vykort. Från Anders Engdahls samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 20, juni 1972, S332
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S82
  Byggd 1873
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 113
  Registernr 2079
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDTP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,73 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående 1,48 meter -
  Brt/Nrt 89/64 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Wenngarn till Ångbåtsbolaget Wenngarn. Trafik på traden Stockholm - Löfstaholm - Drottningholm - Stäket - Runsa - Steninge - Sigtuna - Wenngarn.
  1878 Omdöpt till Södertelge. Flyttad till traden Stockholm - Södertälje.
  1880-02 Såld till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet för 20.000 kr och omdöpt till Freja.
  1884 Såld till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för 18.000 kr. Trafik runt Tjörn och Orust.
  1893 Såld till kapten Gustaf Zetterberg, Jönköping. Trafik på Vättern.
  1898 Såld till Ångbåts AB Vista, Jönköping.
  1900-04-07 Såld till Rederi AB Stockholm - Utö, Utö. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Utö. Man ansöker om att få döpa om fartyget till "Utö I" med det beviljas inte.
  1901-06-03 Grundstöter vid Ägnö. Bogseras till Stockholm för reparation.
  1901-08-20 Upplagd efter problem med ångpannan.
  1902 Ombyggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn för 9.330 kr. Ny ångpanna och helt ny överbyggnad.
  1902-09-16 Upplagd vid Utö.
  1903 Flyttas till Finnboda.
  1904-04-07 Tar in vatten genom ett hål i bordläggningen. Fartyget blir liggande halvsjunket vid uppläggningsplatsen. Tätas och i december flyttas fartyget till Ekensbergs varv.
  1906-10-06 Flyttas till Utö. Fortsatt upplagd.
  1910-03-26 Rederi AB Stockholm - Utö upplöses.
  1910-11-28 Såld till Joseph Ebbesén för 5.000 kr.
  1910-11-30 Såld till Ernst Wilhelm Lewin, Utö (som ju ägde fartyget fyra dagar tidigare!).
  1911-08-30 Lewin meddelar att fartyget nu är sålt för upphuggning. Ingen vet om detta är sant men spåren efter fartyget slutar i varje fall här.
  1923 Avförd ur skeppsregistret.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Wenngarn
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåts AB Vista
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Utö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.