Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wenngarn
Freja i Gränna
Freja i Gränna
Foto: Vykort. Från Anders Engdahls samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 113
  Registernr 2079
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDTP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,73 meter -
  Största bredd 4,75 meter -
  Djupgående 1,48 meter -
  Brt/Nrt 89/64 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1873 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Wenngarn till Ångbåtsbolaget Wenngarn. Trafik på traden Stockholm - Löfstaholm - Drottningholm - Stäket - Runsa - Steninge - Sigtuna - Wenngarn.
  1878 Omdöpt till Södertelge. Flyttad till traden Stockholm - Södertälje.
  1880-02 Såld till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm för 20.000 kr och omdöpt till Freja.
  1882-01-21 Ommätt. Mått 26,62 x 4,59 meter. Tonnage 89/64.
  1884 Såld till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för 18.000 kr. Trafik runt Tjörn och Orust.
  1893 Såld till ingenjör Axel Björkegren, major Gustaf af Forsell, fabrikör Carl Lindberg, enkefru Hedvig Andersson, lantbrukare August Johansson, lantbrukare August Larsson, lantbrukare Carl Johansson och kapten Gustaf Amadeus Zetterberg, Gränna. Ny hemort Gränna. Trafik på Vättern.
  1898-06 Såld till Ångbåts AB Vista, Jönköping. Ny hemort Visingsö.
  1900-04-07 Såld till Rederi AB Stockholm - Utö, Utö. Ny hemort Utö. Man ansöker om att få döpa om fartyget till "Utö I" med det beviljas inte. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Utö.
  1901-06-03 Grundstöter vid Ägnö. Bogseras till Stockholm för reparation.
  1901-08-20 Upplagd efter problem med ångpannan.
  1902 Ombyggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn för 9.330 kr. Ny ångpanna och helt ny överbyggnad.
  1902-09-16 Upplagd vid Utö.
  1903 Flyttas till Finnboda.
  1904-04-07 Tar in vatten genom ett hål i bordläggningen. Fartyget blir liggande halvsjunket vid uppläggningsplatsen. Tätas och i december flyttas fartyget till Ekensbergs varv.
  1906-10-06 Flyttas till Utö. Fortsatt upplagd.
  1910-03-26 Rederi AB Stockholm - Utö upplöses.
  1910-11-28 Såld till Joseph Ebbesén för 5.000 kr.
  1910-11-30 Såld till Ernst Wilhelm Lewin, Utö (som ju ägde fartyget fyra dagar tidigare!).
  1911-08-30 Lewin meddelar att fartyget nu är sålt för upphuggning. Ingen vet om detta är sant men spåren efter fartyget slutar i varje fall här.
  1923 Avförd ur skeppsregistret.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Wenngarn
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåts AB Vista
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Utö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.