Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmar-Flundran
Sola V i Hynboholm 2015-07-29
Sola V i Hynboholm 2015-07-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Blocket.se (annons), WEB 2006-01-06, PN

* Länspumpen 4/2008, S46-50, KN

* Aftonbladet 1961-07-22
* Dagens Nyheter 1961-07-22
* Svenska Dagbladet 1961-07-22
* Expressen - 1961-07-25
* Svenska Dagbladet - 1961-07-25
* Expressen - 1961-11-17
* Arbetartidningen - 1964-06-04
* Svenska Dagbladet 1981-11-25
* Svenska Dagbladet 1982-04-07
* Barometern 2016-08-10
* Östra Småland 2018-08-11

* SWEREFs Illustrerade Skeppslista 1999, S72
* SWEREFs Illustrerade Skeppslista 2000, S72
* SWEREFs Illustrerade Skeppslista 2001, S84
* SWEREFs Illustrerade Skeppslista 2002, S83
* SWEREFs Illustrerade Skeppslista 2003, S81

* Sveriges Skeppslista 1980, S108
* Sveriges Skeppslista 1981, S118
* Sveriges Skeppslista 1982, S120
* Sveriges Skeppslista 1983, S130
* Sveriges Skeppslista 1984, S136
* Sveriges Skeppslista 1985, S140
* Sveriges Skeppslista 1986, S152
* Sveriges Skeppslista 1987, S154
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S148
* Sveriges Skeppslista 1990, S160
* Sveriges Skeppslista 1991, S170
* Sveriges Skeppslista 1992, S176
* Sveriges Skeppslista 1993, S174
* Sveriges Skeppslista 1994, S192
* Sveriges Skeppslista 1995, S194
* Sveriges Skeppslista 1996, S198
* Sveriges Skeppslista 1997, S208
* Sveriges Skeppslista 1998, S212
* Sveriges Skeppslista 1999, S220
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S240
* Sveriges Skeppslista 2002, S246
* Sveriges Skeppslista 2003, S252
* Sveriges Skeppslista 2004, S260
* Sveriges Skeppslista 2005, S300
* Sveriges Skeppslista 2006, S278
* Sveriges Skeppslista 2007, S302
* Sveriges Skeppslista 2008, S312
* Sveriges Skeppslista 2009, S338
* Sveriges Skeppslista 2010, S384
* Sveriges Skeppslista 2011, S396
* Sveriges Skeppslista 2012, S435
* Sveriges Skeppslista 2013, S349
* Sveriges Skeppslista 2014, S340
* Sveriges Skeppslista 2015, S335
* Sveriges Skeppslista 2016, S319
* Sveriges Skeppslista 2017, S319

* Huvudmaskin 1981-11-25: Mercedes 43 hk (enligt annons)
  Byggd 1951
  Varv Ivar Sjöbergs Båtvarv, Kalmar
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6106
  Systerfartyg Kon-Tiki
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,90 meter 11,90 meter
  Största bredd 2,80 meter 2,80 meter
  Djupgående 0,65 meter 0,60 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D2
  Effekt - 55 hk, 40 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 55 passagerare 38 passagerare
  Historik
  1951 Levererad av Ivar Sjöbergs Båtvarv, Kalmar som Kalmar-Flundran till Tage Lundgren, Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1954 Såld. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1955 Såld till Sightseeing-Boat Sjöberg & Co (Sigge Sjöberg, Ivar Nyqvist, Börje Bengtsson och Ebert Pettersson), Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1958 Såld till AB Kalmar Skeppshandel (Gustav Andersson och Olle Johannisson), Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1961-07-21 En explosion sker vid maskinen i mitten av båten strax efter avgång från Slottsparken med ca. 30 passagerare ombord. Skepparen och en passagerare ramlar över bord vid explosionen och ytterligare en passagerare kastar sig över bord då det brinner i kläderna. Båten, som brinner, börjar driva och flera personer bryter loss säten, för att med dem, ro in till land där brandkåren möter upp och släcker branden. Nio personer förs till sjukhus med brännskador. Sju av dem får lämna efter omplåstring medan två, en 6-årig pojke och en 16-årig flicka får stanna över natten. Orsak till olyckan anses vara felaktigt monterade bensintankar där bensinångor kommer in under båtens däck vid tankning. En gnista antände ångorna. Renoveras och åter i trafik året efter.
  1964-05-11 Såld till Kalmar kommun, Kalmar för 30.000 SEK. Uthyrd till Kalmar Turistförening, Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1979-06-29 Såld till Carl Gösta Kumlin, Kalmar för 100 SEK.
  1984-08-11 Såld till Evert Ericsson, Lunedet och omdöpt till Nobella. Sightseeingtrafik på Bergslagskanalen, Karlskoga.
  1988-03-21 Såld till Berndt Jonsson, Karlskoga.
  1995 Ombyggd med sidor och tak.
  1999 Fören inglasad.
  2002 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D2, 55 hk, 40 kW, installeras.
  2009-03 Såld till Sola-Båten Rederi AB, Karlstad och omdöpt till
Sola V. Sightseeingbåtstrafik i Karlstad.
Tillbaka till Berndt Jonsson
Tillbaka till Sola-Båten Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.