Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Södermanland
Södermanland 1927
Södermanland 1927
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-27 PN

* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S86-88, 257
* Nyköpings historia II, 2010, S136

* Norrköpings Tidningar 1884-11-27
* Aftonbladet 1885-03-05
* Norrköpings Tidningar 1885-04-11
* Norrköpings Tidningar 1885-05-01
* Norrköpings Tidningar 1885-05-06
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-07
* Aftonbladet 1885-09-05
* Norrköpings Tidningar 1885-09-05
* Aftonbladet 1885-09-07
* Dagens Nyheter 1885-09-07
* Norrköpings Tidningar 1885-09-07
* Post- och Inrikes Tidningar 1885-09-07
* Svenska Dagbladet 1885-09-07
* Aftonbladet 1885-09-08
* Norrköpings Tidningar 1885-09-08
* Norrköpings Tidningar 1885-09-09
* Aftonbladet 1885-09-12
* Norrköpings Tidningar 1885-09-15
* Norrköpings Tidningar 1885-09-21
* Aftonbladet 1885-09-23
* Norrköpings Tidningar 1885-09-29
* Norrköpings Tidningar 1885-10-16
* Norrköpings Tidningar 1885-10-17
* Post- och Inrikes Tidningar 1885-10-17
* Norrköpings Tidningar 1885-11-05
* Norrköpings Tidningar 1885-11-07
* Nya Dagligt Allehanda 1885-11-07
* Aftonbladet 1885-11-09
* Norrköpings Tidningar 1885-11-17
* Svenska Dagbladet 1885-11-18
* Norrköpings Tidningar 1885-11-24
* Norrköpings Tidningar 1886-04-08
* Aftonbladet 1886-04-19
* Svenska Dagbladet 1896-11-13
* Eskilstunakuriren 1897-01-27
* Aftonbladet 1901-04-25
* Göteborgs Aftonblad 1901-04-25
* Aftonbladet 1901-04-26
* Dagens Nyheter 1901-04-26
* Dagens Nyheter 1901-04-27
* Svenska Dagbladet 1901-04-27
* Svenska Dagbladet 1901-05-04
* Svenska Dagbladet 1917-07-08

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S226
* Sveriges Skeppslista 1908, S106
* Sveriges Skeppslista 1910, S106
* Sveriges Skeppslista 1911, S104
* Sveriges Skeppslista 1913, S108
* Sveriges Skeppslista 1915, S116
* Sveriges Skeppslista 1919, S112
* Sveriges Skeppslista 1921, S112
* Sveriges Skeppslista 1929, S152
  Byggd 1885
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 183
  Registernr 1596
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDFL, senare SGTR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,21 meter -
  Största bredd 5,60 meter -
  Djupgående 2,84 meter -
  Brt/Nrt 175/136 -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt 160 hk, 118 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884-11 Beställd av Ångbåtsbolaget Pehr Löfvenius, Nyköping för leverans 1 maj 1885.
  1885-05-01 Levererad av Oskarshamns mekaniska verkstad som Södermanland till Ångbåtsbolaget Pehr Löfvenius, Nyköping. Byggnadskostnad 72.000 SEK.
  1885-05-05 Insatt i trafik på traden Norrköping - Kvarsebo - Nävekvarn - Oxelösund - Nyköping - Södertälje - Stockholm (Riddarholmen).
  1885-09-04 Grundstöter kl. 22.25 vid Ledskärs fyr, sydöst om Nyköping, vid färd från Nyköping mot Stockholm på en lustresa med ca. 70 passagerare ombord. Ett större hål uppstår i fören och vatten strömmar in. Passagerarna förs med räddningsbåtarna till Ledskär. Fartyget förtöjs med trossar till Ledskär men på grund av sjögången uppstår ytterligare en läcka och ca. kl. 02.00 på natten sjunker fartyget till botten med endast masttopparna ovanför vattenytan. Passagerarna hämtas efter några timmar av ångfartyget Nyköping. Fartyget ersätts av ångfartyget Wadstena tills vidare.
  1885-10-16 Bärgas av Rederibolaget Neptuns bärgningsångare Poseidon och Hero med hjälp av pontoner. Bogseras först in till Ångaviken där skrovet tätas provisoriskt. Förs sedan till Motala Warf, Norrköping för reparation.
  1885-11-06 Reparationen klar. Vid utdockning från varvet får fartyget kraftig slagsida åt styrbord. Vatten forsar in genom några ventiler som av misstag lämnats öppna och fartyget sjunker till botten i den vattenfyllda dockan. Bärgas under natten och lämnar dagen efter dockan med flera skador på skrovet och inredningen.
  1885-11-22 Går för egen maskin till varv i Nyköping för reparation då varvet i Norrköping för tillfället är fullbokat.
  1886-04-12 Åter i trafik efter reparation och vinteruppehåll.
  1886-04-13 Ångbåtsbolaget Pehr Löfvenius ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Södermanland, Nyköping.
  1895-06-14 Ommätt. Nya mått 32,21 x 5,87 meter. Nytt tonnage 178/133.
  1896-11-11 Grundstöter lätt på kvällen utanför Nyköping vid färd från Norrköping mot Nyköping. Sedan en del av lasten lossats kommer ångfartyget loss och kan fortsätta in till Nyköping utan skador.
  1897-02 Ny ångpanna installeras.
  1901-04-25 Grundstöter ca. kl. 09.00 vid Ledskärs fyr, sydöst om Nyköping, vid färd från Nyköping mot Stockholm. Ett större hål uppstår i fören och vatten strömmar in i förrummet. Passagerarna förs med räddningsbåtarna till Ledskär. Ångfartyget Isbjörn anländer efter någon timme från Oxelösund och börjar att lossa lasten. På kvällen bärgas fartyget av bärgningsångaren Helios från bärgningsbolaget Neptun och bogseras sedan av Isbjörn till Brevik, Oxelösund för undersökning. Orsak till grundstötningen tros vara att en prick blivit flyttad av isen under vintern. Går två dagar senare för egen maskin till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation.
  1901-05-04 Åter i trafik efter reparationen.
  1902-05-22 Ommätt. Nytt tonnage 179/132.
  1906 Ombyggd.
  1917-07 Ombyggd och moderniserad vid Ekensbergs Varv, Stockholm. Ombyggnaden görs för att fartyget ska kunna ta mer gods och färre passagerare.
  1926 Ombyggd.
  1933 Ångfartygs AB Södermanland i likvidation. Upplagd i Nyköping.
  1934-05-15 Såld på offentlig auktion till Rederi AB Norden, Norrköping för 2.500 SEK. Ombyggd till pråm vid Norrköpings Varv & Verkstads AB, Norrköping. Ångmaskinen, ångpannan och propeller monteras bort.
  1951-10-25 Såld till skeppsmäklare Arthur Johansson, Karlskrona för 10.000 SEK.
  1961-11-14 Såld till skrothandlare G Nordström, Karlskrona för 1.000 SEK för skrotning. Pråmen ligger halvsjunken vid Karlskrona Ångslups AB:s varv på Hästö.
  1962 Skrotad.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Pehr Löfvenius
Tillbaka till Ångfartygs AB Södermanland
Tillbaka till Rederi AB Norden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.