Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sjögull
Ellen Key på Skeppsbrofjärden, Västervik 2020-06-25
Ellen Key på Skeppsbrofjärden, Västervik 2020-06-25
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1991, S3-5
* Redaren 1/1995, S20
* Båtologen 4/1979, S203
* Båtologen 3/1982, S81
* Båtologen 4/1992, S176
* Båtologen 1/1992, S34
* Sveriges Skeppslista 1969, S106

* Innan maskinbytet 2006-03 satt 2 x Scania DSI 11, 550 hk, 404 kW. Men när installerades dessa? Innan ombyggnaden med badbryggan var längden 27,89 meter.
  Byggd 1966
  Varv Cerapid verkstads AB, Huddinge
  Varvsnummer -
  Registernr 10729
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SEVD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,76 meter 28,89 meter
  Största bredd 5,26 meter 5,34 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 75/52 83/44
  Maskineri - 2 x Volvo Penta D12
  Effekt 805 hk, 592 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart - 22,3 knop
  Kapacitet - 187 passagerare
  Historik
  1966 Levererad av Cerapid verkstads AB som Sjögull till Gunnar Andersson, Blidö-Expressen, Stockholm.
  1966-05-13 Fraktas landvägen från Cerapid i Huddinge till Fittja.
  1966-06 Insatt i trafik i Stockholms norra skärgård.
  197? Överförd till AB Stockholms Skärgårdstrafik, Stockholm.
  1977-04-28 Sjösätts av pontonkranen Lodbrok efter att ha legat vinterupplagd på Lumakajen i Hammarby. Vid sjösättningen brister lyftoket och fartyget faller med aktern i vattnet och styrhytten in i Lodbroks ponton. Både styrhytten och bottnen spricker i fallet. Fartyget förs till Djurgårdsvarvet där tätning och länspumpning sker. Förs sedan tillbaka till Lumakajen där en ny botten och köl byggs.
  1977 Ombyggd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund. Förlängd 3,20 meter till 27,89 meter. Den gamla bottnen som sprack i fallet i april skärs bort. Nytt tonnage 83 brt, 59 nrt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 615 hk, 452 kW, installeras.
  1982-04-07 Såld till August Lindholm Eftr. AB, Stockholm för 1,25 milj SEK och omdöpt till Delfin VIII.
  1992 Omdöpt till Freden.
  1992 Såld till AB Restaurangfartyget Delila, Västervik. Trafik i Västerviks skärgård.
  1995 Ombyggd på Boghammar Marin AB, Lidingö med ett nytt övre soldäck.
  2003-08-26 Under färd på Lucernafjärden strax utanför Västervik får man rökutveckling från maskinrummet. Man tar sig till kaj där räddningstjänsten väntar och evakuerar de 40 passagerarna. Rökutvecklingen orsakas av olja som upphettats.
  2006-03 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö med ny badbrygga för livflottar och därmed förlängd med 1,0 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12-D, 968 hk, 712 kW, installeras. Därtill nya backslag, axlar och propellrar.
  2006-07-16 Grundstöter vid Stora Bergö vid färd mellan Blankaholm och Västervik med 35 passagerare ombord. Passagerarna får efter ett tag fortsätta resan till Västervik med Sladö som kommit till platsen. Fartyget bogseras därefter till Västervik av Kustbevakningen. Ingen av passagerarna skadas vid incidenten.
  2006-07-17 Bogseras av bogserbåten Assistans till Boghammar Marin AB, Lidingö för inspektion och reparation.
  2006-08-04 Åter i trafik under kvällen.
  2010-01-20 Sjunker under natten med akterskeppet när fartyget ligger vinterupplagd vid Skeppsbrokajen, Västervik. Fartyget sjunker till hälften medans fören hänger i sina förliga förtöjningar. En sprängd bottenventil antas vara orsaken.
  2010-01-26 Efter ett misslyckat bärgningsförsök tre dagar tidigare lyckas man vid 18-tiden få fartyget flytande igen. Man
lyfter med fartyget med luftkuddar med ca 20 tons lyftkraft samtidigt som man använder kraftiga länspumpar för att tömma fartyget på vatten. Innan har man bl a tätat salongsfönstren med plywoodskivor.
  2011-06-09 Åter i trafik efter en omfattande renovering. Nytt golv i aluminium samt helt ny inredning. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12, 800 hk, 588 kW, installeras vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn.
  2019-10-31 Såld till Västerviks kommun, Västervik för 4,7 milj SEK. Drift och bemanning Hammarö Sjötrafik AB, Karlstad. Fortsatt trafik i Västerviks skärgård.
  2020-03 Omdöpt till Ellen Key.
Tillbaka till Blidö-Expressen
Tillbaka till AB Stockholms Skärgårdstrafik
Tillbaka till August Lindholm Eftr. AB
Tillbaka till AB Restaurangfartyget Delila
Tillbaka till Västerviks kommun
Tillbaka till Hammarö Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.