Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lote
Lote vid Eknö, Sandhamnsleden 2012-01-09
Lote vid Eknö, Sandhamnsleden 2012-01-09
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 1/2003, S47
  Byggd 1962
  Varv Ulstein mekaniska verkstad, Ulsteinvik, Norge
  Varvsnummer 19
  Registernr 15587
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7398535
  Signal SMUZ
  Systerfartyg Losna, Firda, Davik
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,37 meter 31,49 meter
  Största bredd 8,57 meter 8,57 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 164/ 294/
  Maskineri 2 x Deutz 2 x Scania DI12 59 M08P
  Effekt 310 hk, 228 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 193 passagerare 98 passagerare
   18 personbilar 50 ton
  Historik
  1962-06-20 Levererad av Ulstein mekaniska verkstad som Lote till Fylkesbåtene i Sogn og Fjordane A/S, Bergen, Norge. Norsk signal LGMK. Döps av Aslaug Bollan. Trafik på traden Kaupanger - Årdalstangen.
  1966 Insatt i trafik på traden Solvorn - Ornes - Årdalstangen.
  1969 Insatt i trafik på traden Anda - Lote.
  1972 Insatt i trafik på traden Haukå - Bjørnset.
  1987 Insatt i trafik på traden Dale - Eikenes.
  1991 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DN 11, 416 hk, 306 kW, installerade.
  1991 Insatt i trafik på traden Dale - Eikenes - Standnes.
  1993 Ombyggd. Överbyggnaden höjs för att få bättre frihöjd på bildäck, därtill tillkommer en passagerarsalong på övre däck.
  2001 Övergår till att vara reservfärja.
  2002-11-11 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 1,0 milj NOK. Godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  2003-04 Ombyggd av Ullmek med en ny klaff vid fören.
  2004 Skrovet målas rött.
  2006 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12 59 M08P, 800 hk, 588 kW installeras av Ullmek.
  2009-03-31 Såld till Ressel Rederi AB, Trelleborg för 3,5 milj SEK. Fortsatt godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  2010-10-19 Vid anlöp av Löka brygga, Möja kl. 09.55 under en godstur hamnar man fel i den hårda sydliga vinden och driver in på det grunda området invid bryggan och skadar babords propeller. Går för egen maskin till Stavsnäs där omlastning till Queen sker. Queen ersätter i godstrafiken i väntan på reparation vid Tenö varv AB.
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.