Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Welamsund
Nya Welamsund vid Velamsund, Nacka 1881
Nya Welamsund vid Velamsund, Nacka 1881
Foto: Karl Tydén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2019-11-24 PN

* Ångbåtstrafiken på Djurö och Sandhamn, 1942, S15-17, 23-24
* Alla våra Ångslupar, 1994, S125

* Båtologen 2/1990, S72
* Skärgårdsbåten 4/1975, S8, 14
* Skärgårdsbåten 3/1976, S5
* Skärgårdsbåten 4/2009, S7-

* Stockholms Dagblad 1876-02-29
* Dagens Nyheter 1876-06-15
* Stockholms Dagblad 1876-06-17
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1876-06-19
* Stockholms Dagblad 1876-07-08
* Post- och Inrikes Tidningar 1876-08-10
* Nya Dagligt Allehanda 1877-05-16
* Nya Dagligt Allehanda 1879-07-11
* Nya Dagligt Allehanda 1880-04-27
* Stockholms Dagblad 1880-07-28
* Post- och Inrikes Tidningar 1881-02-01
* Aftonbladet 1881-03-02
* Dagens Nyheter 1881-03-05
* Dagens Nyheter 1881-05-20
* Stockholms Dagblad 1881-05-21
* Stockholms Dagblad 1881-07-01
* Post- och Inrikes Tidningar 1882-08-31
* Nya Dagligt Allehanda 1883-06-13
* Aftonbladet 1886-07-05
* Stockholms Dagblad 1887-08-15
* Dagens Nyheter 1887-08-16
* Aftonbladet 1888-06-04
* Nya Dagligt Allehanda 1888-07-27
* Dagens Nyheter 1888-08-28
* Dagens Nyheter 1888-08-29
* Svenska Dagbladet 1888-08-29
* Dagens Nyheter 1888-08-30
* Svenska Dagbladet 1888-08-31
* Nya Dagligt Allehanda 1889-08-08
* Nya Dagligt Allehanda 1890-06-30
* Nya Dagligt Allehanda 1890-09-06
* Nya Dagligt Allehanda 1893-07-04
* Post- och Inrikes Tidningar 1895-01-09
* Dagens Nyheter 1895-03-02
* Nya Dagligt Allehanda 1895-05-30
* Dagens Nyheter 1898-03-18
* Svenska Dagbladet 1898-09-22
* Aftonbladet 1898-09-26
* Svenska Dagbladet 1898-12-15
* Svenska Dagbladet 1899-07-05
* Aftonbladet 1899-07-29
* Aftonbladet 1899-07-31
* Dagens Nyheter 1899-08-01
* Svenska Dagbladet 1899-08-01
* Aftonbladet 1899-08-02
* Dagens Nyheter 1899-08-15
* Svenska Dagbladet 1899-08-29
* Aftonbladet 1899-11-16
* Svenska Dagbladet 1899-11-20
* Aftonbladet 1899-12-22
* Aftonbladet 1900-04-24
* Aftonbladet 1900-05-07
* Aftonbladet 1900-07-10
* Dagens Nyheter 1901-03-26
* Svenska Dagbladet 1901-06-29
* Aftonbladet 1903-06-17
* Dagens Nyheter 1904-07-09
* Socialdemokraten 1904-08-31
* Dagens Nyheter 1904-10-05
* Socialdemokraten 1904-10-11
* Svenska Dagbladet 1904-10-11
* Aftonbladet 1905-05-09
* Dagens Nyheter 1905-05-09
* Stockholmstidningen 1905-05-09
* Aftonbladet 1905-08-19
* Aftonbladet 1907-06-03
* Aftonbladet 1911-03-27

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S158
* Sveriges Skeppslista 1908, S80
* Sveriges Skeppslista 1910, S80
* Sveriges Skeppslista 1911, S80
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 254
  Registernr 2313
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,70 meter 23,70 meter
  Största bredd 4,15 meter 4,21 meter
  Djupgående 1,48 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - 59/39
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 60 hk, 44 kW 60 hk, 44 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 185 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1876-06 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Nya Welamsund till Ångfartygsbolaget Stockholm - Welamsund, Stockholm.
  1876-06-14 Anländer till Stockholm på leveransresan från Motala.
  1876-06-15 Insatt i trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Hamndalen - Engshyddan - Hasseludden - Skepparholmen - Vikingshill - Tegelön - Velamsund.
  1876-08-09 Luftpumpstången går sönder på morgonen i höjd med Hasseludden vid färd från Velamsund mot Stockholm. Passagerarna evakueras till ångfartyget Fredriksborg, som strax efter passerar platsen på väg från Vaxholm mot Stockholm. Nya Welandsund bogseras senare av en ångslup till Södra Varvet, Stockholm för reparation.
  1880 Traden förlängs till Långsunda.
  1881-02-28 Såld till Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd, Värmdö för 15.400 SEK när de båda rederierna slås ihop.
  1882-06-19 Ommätt. Mått 23,70 x 4,21 meter. Tonnage 59/39.
  1887-08-14 Kolliderar med en roslagsskuta vid färd in mot Stockholm. Nya Welandsund får en större skada på förstäven och körs till varv för reparation.
  1888-08-27 Kolliderar med bogserångaren Spring utanför Djurgården. Spring, som tillhör Stockholms Transport och Bogserings AB, får stora skador på styrbordssidan och börjar ta in vatten. Man kör snabbt in mot Beckholmen men ångaren sjunker strax innan man når land. De två besättningsmännen ombord lyckas rädda sig iland i sista stund. Bärgas två dagar senare och förs till Ekensbergs Varf för reparation.
  1889-08-07 Får en läcka på ångpannan. Går till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation.
  1894-11-12 Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd ombildas till Wermdö Ångfartygs AB, Värmdö.
  1899-07 Såld till Adolf Frithiof Cavalli-Holmgren, Stockholm (1/2) och Thure Ehrenfried Waldemar Silfverhjelm, Fågelbro (1/2) och omdöpt till Margareta. Ny hemort Stockholm.
  1899-07-29 Insatt i trafik för Ångfartygs AB Stockholms Skärgård på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Skurusundet - Kolström - Strömma kanal - Stavsnäs.
  1899-11-01 Traden förlängs till Stockholm (Bomslupstrappan) - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö - Södersunda.
  1900-05 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Lidingöbro värdshus - Djursholm - Bosön - Rydboholm - Stensvreten.
  1901-11-07 Såld till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Rydboholm - Stensvreten.
  1902-07 Upplagd efter att rederiet fått leverans av sin nya ångare "Konung Gustaf Wasa".
  1903-06-17 Flyttar till traden Saltsjöbaden - Kolström - Strömma kanal - Djurö som trafikeras under sommaren.
  1904-07 Uthyrd på helgerna för att trafikera Lidingö runt, Stockholm (Karl XII:s torg) - Lidingöbro värdshus - Nya Lidingöbro - Djursholm - Bosön.
  1904-08-28 När ångaren beninner sig i närheten av Bosön ska eldaren ta fram mer kol från kolboxen. Vatten börjar då strömma in i fartyget. Det visar sig att det är ett hål i bordläggningen under vattenlinjen som tidigare lagats med en träplugg, vilken lossnar när eldaren skyfflar kol. Hålet lagas med en ny träplugg och färden fortsätter utan att passagerarna märker något. Går efter avslutad tur till Rosenviks varv för reparation. Ägaren till ångaren, Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar, döms 4 oktober till 300 SEK i böter.
  1912-12-31 Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar meddelar att fartyget är skrotat vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd
Tillbaka till Wermdö Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.