|
Motala Werkstads Bolag Motala Warf Motala Mekaniska Werkstads AB Motala Verkstads Nya AB
|
 |
Göta kanals verkstad startas 1822 i Motala av Baltzar von Platen och är från början en reparationsverkstad för Göta kanal. Verkstadens första ångmaskin tillverkas 1830 och det första fartyget, postångaren Motala, levererades 1831. 9 april 1840 blir man ett fristående bolag med namnet Motala Werkstads Bolag. Man öppnar också en filial i Norrköping som döps till Motala Warf. Första propellerångaren byggs 1844, en liten slup som levereras till den ryske tsaren. 20 juni 1866 ombildas verkstaden till aktiebolag med namnet Motala Mekaniska Werkstads AB. Bolaget går i konkurs 1 september 1891 och den 10 maj 1892 startas Motala Verkstads Nya AB. Varvet i Norrköping säljs vid en auktion i augusti 1892. 1920 köps samtliga aktier i bolaget av Lindholmens Verkstads AB i Göteborg och man byter då namn på hela företaget till AB Lindholmen-Motala. När varvserksamheten upphör 1921 har 378 fartyg, 800 sjöångmaskiner och 1.100 ångpannor levererats. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Sunnan Blidösundsbolaget AB
 Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.
|
|
 |
|
|  |
|