|
Motala Werkstads Bolag Motala Warf Motala Mekaniska Werkstads AB Motala Verkstads Nya AB
|
 |
Göta kanals verkstad startas 1822 i Motala av Baltzar von Platen och är från början en reparationsverkstad för Göta kanal. Verkstadens första ångmaskin tillverkas 1830 och det första fartyget, postångaren Motala, levererades 1831. 9 april 1840 blir man ett fristående bolag med namnet Motala Werkstads Bolag. Man öppnar också en filial i Norrköping som döps till Motala Warf. Första propellerångaren byggs 1844, en liten slup som levereras till den ryske tsaren. 20 juni 1866 ombildas verkstaden till aktiebolag med namnet Motala Mekaniska Werkstads AB. Bolaget går i konkurs 1 september 1891 och den 10 maj 1892 startas Motala Verkstads Nya AB. Varvet i Norrköping säljs vid en auktion i augusti 1892. 1920 köps samtliga aktier i bolaget av Lindholmens Verkstads AB i Göteborg och man byter då namn på hela företaget till AB Lindholmen-Motala. När varvserksamheten upphör 1921 har 378 fartyg, 800 sjöångmaskiner och 1.100 ångpannor levererats. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Delfin IV Strömma Turism & Sjöfart AB
 Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.
|
|
 |
|
|  |
|