|
Motala Werkstads Bolag Motala Warf Motala Mekaniska Werkstads AB Motala Verkstads Nya AB
|
 |
Göta kanals verkstad startas 1822 i Motala av Baltzar von Platen och är från början en reparationsverkstad för Göta kanal. Verkstadens första ångmaskin tillverkas 1830 och det första fartyget, postångaren Motala, levererades 1831. 9 april 1840 blir man ett fristående bolag med namnet Motala Werkstads Bolag. Man öppnar också en filial i Norrköping som döps till Motala Warf. Första propellerångaren byggs 1844, en liten slup som levereras till den ryske tsaren. 20 juni 1866 ombildas verkstaden till aktiebolag med namnet Motala Mekaniska Werkstads AB. Bolaget går i konkurs 1 september 1891 och den 10 maj 1892 startas Motala Verkstads Nya AB. Varvet i Norrköping säljs vid en auktion i augusti 1892. 1920 köps samtliga aktier i bolaget av Lindholmens Verkstads AB i Göteborg och man byter då namn på hela företaget till AB Lindholmen-Motala. När varvserksamheten upphör 1921 har 378 fartyg, 800 sjöångmaskiner och 1.100 ångpannor levererats. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Silverfjord Kent Krusell Fartygsservice AB
 Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.
|
|
 |
|
|  |
|