Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg II
Vinterhamn i Stavsnäs, Värmdö 1948
Vinterhamn i Stavsnäs, Värmdö 1948
Foto: Wilhelm Wahrenberg
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 272
  Registernr 2709
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBN, senare SEOM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,36 meter 25,36 meter
  Största bredd 5,54 meter 5,69 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 105/63 151/93
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 220 passagerare -
  Historik
  1878-05-13 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Gustafsberg II till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Hemort Gustavsberg. Byggnadskostnad 42.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Skurusundet - Gustavsberg.
  1883-08-15 Sammanstöter ca. kl. 19.00 med ångfartyget Dalarö i Skurusundet vid färd från Stockholm mot Gustavsberg. Gustafsberg II får skador på räcket på fördäcket medan Dalarö, som är på väg mot Stockholm, förlorar hela stäven ner till vattenlinjen.
  1900-06-13 Kolliderar på kvällen med ångslupen Bengt på Strömmen, Stockholm strax utanför Gustaf III:s staty. Bengt glider, efter kollisionen, in i ångfartyget Ångermanland, som ligger förtöjt vid Skeppsbron. Bengt får en mindre skada medan Ångermanland får en buckla i babordssidan.
  1908 Ombyggd vid Bergsunds Mekansika Verkstads AB:s filial vid Finnboda, Nacka. Akterdäcket byggs in och en salong byggs på övre däck akter om styrhytten. Ny ångmaskin, 150 hk, 110 kW, och ny ångpanna installeras.
  1908-06-01 Ommätt. Mått 25,36 x 5,69 meter. Tonnage 151/93.
  1910-04-19 Kolliderar ca. kl. 13.00 med ångslupen Björn i höjd med Tegelviken vid färd från Gustavsberg mot Stockholm. Björn, som kommer från Tegelviksbryggan, kör in framför Gustafsberg II, som inte hinner stanna. Båda fartygen slår back i maskin vilket gör att kollisionen inte blir så kraftig men Björn får en buckla på styrbordssidan. Efter incidenten kan fartygen fortsätta sina respektive turer.
  1925 Nytt passagerarcertifikat för 203 passagerare.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg II.
  1943-02-17 Såld till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 19.000 SEK och omdöpt till Vinterhamn. Ny hemort Sandhamn. Trafik på traden Stavsnäs vinterhamn - Runmarö - Harö - Sandhamn.
  1946-08-26 Gör sin sista resa för Stockholm - Sandhamns Rederi AB. Läggs sedan upp.
  1947-10-09 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 15.000 SEK. Ny hemort Vaxholm. Fortsatt upplagd.
  1951-02-01 Såld till försäljningschef Gustaf Erik Bernhard Bergqvist, Solna för 3.000 SEK. Ny hemort Solna.
  1951-08-13 Såld till Lennart Valentin Dozzi, Huvudsta för 5.000 SEK.
  1951-09-03 Såld till Sten Allan Olsson, Sten A Olsson Metallprodukter, Göteborg för 5.600 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1955-01-13 Såld till Era Mekaniska Verkstäder AB, Stockholm för 900 SEK.
  1955-06-09 Såld till Karl Gottfrid Gunnar Läggeberger, Fliseryd.
  1956-06-22 Såld till AB Husebyverken, Huseby Bruk, Vislanda.
  1960 Skrotad efter att ha legat halvsjunken i Ulvsundasjön under lång tid.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.