Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mälar Victoria
Mälar Victoria på Kyrkfjärden, Ekerö 2005-07-01
Mälar Victoria på Kyrkfjärden, Ekerö 2005-07-01
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-10 PN

* Båtologen 4/1984, S149
* Båtologen 1/1989, S37
* Båtologen 1/1994, S33
* Båtologen 2/1998, S92
* Båtologen 2/1999, S98
* Båtologen 2/2009, S119
* Skärgårdsbåten 3/1984, S25

* Dagens Nyheter 1983-03-12
* Svenska Dagbladet 1983-11-30
* Aftonbladet 1983-12-03
* Aftonbladet 1983-12-13
* Expressen 1984-04-17
* Expressen 1984-04-29
* Dagens Nyheter 1984-05-05
* Svenska Dagbladet 1984-05-05
* Göteborgsposten 1984-06-24
* Svenska Dagbladet 2001-07-06

* Sveriges Skeppslista 1985, S70 920 kW
* Sveriges Skeppslista 1986, S70
* Sveriges Skeppslista 1987, S70
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S74 AB Piadata
* Sveriges Skeppslista 1990, S78
* Sveriges Skeppslista 1991, S84
* Sveriges Skeppslista 1992, S86
* Sveriges Skeppslista 1993, S86
* Sveriges Skeppslista 1994, S84 Ångfartygs AB Strömma Kanal
* Sveriges Skeppslista 1995, S82
* Sveriges Skeppslista 1996, S82
* Sveriges Skeppslista 1997, S82
* Sveriges Skeppslista 1998, S84
* Sveriges Skeppslista 1999, S84
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S88 Strömma Turism & Sjöfart AB
* Sveriges Skeppslista 2002, S90
* Sveriges Skeppslista 2003, S92
* Sveriges Skeppslista 2004, S94
* Sveriges Skeppslista 2005, S94
* Sveriges Skeppslista 2006, S98
* Sveriges Skeppslista 2007, S102 1220 kW
* Sveriges Skeppslista 2008, S104
* Sveriges Skeppslista 2009, S110
* Sveriges Skeppslista 2010, S107 909 kW
* Sveriges Skeppslista 2011, S110
* Sveriges Skeppslista 2012, S127
* Sveriges Skeppslista 2013, S112
* Sveriges Skeppslista 2014, S117
* Sveriges Skeppslista 2015, S116
* Sveriges Skeppslista 2016, S116
* Sveriges Skeppslista 2017, S118
  Byggd 1984
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1095
  Registernr 13222
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8325494
  Signal SKRF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,04 meter 36,04 meter
  Största bredd 7,02 meter 7,02 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 219/96 219/96
  Maskineri 2 x Caterpillar 3412 DITA 2 x MTU
  Effekt 1.246 hk, 920 kW 1.236 hk, 909 kW
  Toppfart 18 knop 18 knop
  Kapacitet 336 passagerare 310 passagerare
  Historik
  1982-12 Beställd.
  1984-05 Levererad av Boghammar Marin AB som Mälar Victoria till Ångfartygs AB Strömma Kanal (3/7), Rederi AB Svenska Kusten (2/7), Tore Ulff AB (2/7), Stockholm. Trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal i Stockholms skärgård och Mälaren.
  1984-05-04 Döpt av HKH Drottning Silvia vid en cermoni vid Stadshuskajen, Stockholm. Flaskan krossas mot skrovet först på elfte försöket.
  1984-06-09 Premiärtur på traden Stockhom - Brika/Björkö - Strängnäs.
  1988-12 Såld till Modulföretagen Pidata AB, Stockholm för 5,5 milj SEK. Fortsatt trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal i Stockholms skärgård och Mälaren. Drift och bemanning SK Catering, Sollentuna.
  1993-12 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  2001-07-05 När fartyget skall lägga till vid Stadshusbron i Stockholm efter tur från Birka/Björkö kör man rätt in i kajen med några knops fart. Fyra passagerare förs till sjukhus med lättare skador. Olyckan orsakas av att befälhavaren gör en felbedömning av avståndet till kajen.
  2009-02 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU, 1.236 hk, 909 kW, installeras.
Tillbaka till Tore Ulff AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.