Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Hållsviken
Winga i Kuopio, Finland 1977-07-11
Winga i Kuopio, Finland 1977-07-11
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-04-10 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S127
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S160, 309-315
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S97, 110, 183

* Båtologen 2/1994, S85
* Båtologen 2/1998, S243
* Båtologen 4/2006, S217
* Skärgårdsbåten 3/1976, S18-19
* Skärgårdsbåten 3/1992, S24-26
* Skärgårdsbåten 4/1992, S21-26
* Skärgårdsbåten 3/1995, S11-12
* Skärgårdsbåten 4/1995, S15
* Skärgårdsbåten 1/1998, S24

* Nya Dagligt Allehanda 1877-09-03
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1877-10-04
* Nya Dagligt Allehanda 1877-10-04
* Dagens Nyheter 1877-10-05
* Barometern 1877-10-06
* Södertelge Tidning 1877-10-10
* Nya Dagligt Allehanda 1878-10-09
* Aftonbladet 1880-04-29
* Dagens Nyheter 1880-04-29
* Stockholms Dagblad 1880-04-30
* Nya Dagligt Allehanda 1880-05-01
* Stockholms Dagblad 1880-05-01
* Trosa Tidning 1880-06-12
* Trosa-Gnesta Tidning 1881-05-24
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-10
* Dagens Nyheter 1885-11-12
* Svenska Dagbladet 1885-11-12
* Dagens Nyheter 1885-11-13
* Stockholms Dagblad 1885-11-13
* Östergötlands Veckoblad 1887-06-10
* Aftonbladet 1887-06-15
* Nya Dagligt Allehanda 1887-07-14
* Nya Dagligt Allehanda 1887-07-20
* Nya Dagligt Allehanda 1891-07-15
* Aftonbladet 1891-10-22
* Svenska Dagbladet 1891-10-22
* Nya Dagligt Allehanda 1895-08-12
* Aftonbladet 1896-12-31
* Sydsvenska Dagbladet 1897-01-15
* Svenska Dagbladet 1897-01-31
* Dagens Nyheter 1897-02-01
* Aftonbladet 1897-07-15
* Trosatidningen 1898-05-27
* Aftonbladet 1902-08-09
* Trosatidningen 1903-07-10
* Trosatidningen 1907-07-05
* Svenska Dagbladet 1910-05-28
* Svenska Dagbladet 1911-06-15
* Stockholmstidningen 1911-09-08
* Aftonbladet 1912-07-11
* Aftonbladet 1912-12-22
* Aftonbladet 1914-04-27
* Svenska Dagbladet 1914-05-12
* Aftonbladet 1915-05-01
* Aftonbladet 1916-05-01
* Svenska Dagbladet 1916-08-03
* Aftonbladet 1916-12-08
* Svenska Dagbladet 1917-01-18
* Aftonbladet 1917-01-25
* Svenska Dagbladet 1917-05-06
* Aftonbladet 1917-07-10
* Aftonbladet 1919-10-25
* Aftonbladet 1920-08-31
* Aftonbladet 1922-07-14
* Aftonbladet 1925-07-09
* Aftonbladet 1927-07-13
* Aftonbladet 1928-12-10
* Aftonbladet 1929-03-21
* Dagens Nyheter 1929-03-21
* Dagens Nyheter 1929-03-28
* Svenska Dagbladet 1929-04-12
* Svenska Dagbladet 1929-04-17
* Hufvudstadsbladet 1929-04-19
* Aftonbladet 1929-06-03
* Aftonbladet 1929-06-05
* Aftonbladet 1929-06-06
* Dagens Nyheter 1929-06-06
* Svenska Dagbladet 1929-06-06
* Svenska Dagbladet 1929-06-07
* Aftonbladet 1929-06-08
* Svenska Dagbladet 1929-06-08
* Svenska Dagbladet 1929-06-09
* Aftonbladet 1930-04-02
* Dagens Nyheter 1930-04-02
* Dagens Nyheter 1930-07-04
* Svenska Dagbladet 1930-07-04
* Svenska Dagbladet 1931-02-18
* Dagens Nyheter 1931-05-23
* Dagens Nyheter 1934-05-21
* Dagens Nyheter 1935-05-16
* Dagens Nyheter 1938-06-15

Sveriges Skeppslista 1905-06, S178
Sveriges Skeppslista 1908, S88 160 hk, 176/125, 32,91 x 6,00 x 2,10 m, W von Hallwyl
Sveriges Skeppslista 1910, S86
Sveriges Skeppslista 1911, S86
Sveriges Skeppslista 1913, S90
Sveriges Skeppslista 1915, S96 240 hk, 32,91 x 6,00 x 2,90 m
Sveriges Skeppslista 1917, S94 Ångb.ab. Vestra Södertörn
Sveriges Skeppslista 1919, S94 rp19
Sveriges Skeppslista 1921, S94
Sveriges Skeppslista 1923, S96
Sveriges Skeppslista 1925, S96
Sveriges Skeppslista 1927, S118
Sveriges Skeppslista 1929, S124 rp29
Sveriges Skeppslista 1931, Ej med
  Byggd 1877
  Varv Oscarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 144
  Registernr 1719
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDKT, senare TPVG, OFHN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,96 meter 34,40 meter
  Största bredd 5,94 meter 6,07 meter
  Djupgående 2,90 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt - 196/97
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt 160 hk, 118 kW 225 hk, 165 kW
  Toppfart 12 knop 10 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1877-09 Levererad av Oscarshamns Mekaniska Verkstad som Nya Hållsviken till Firma Wilh. H. Kempe, Stockholm. Byggkostnad 57.000 rdr. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Ulvsundet - Åby kvarn - Tullgarn - Trosa - Hållsviken.
  1880-04-28 Grundstöter på natten i tätt snöfall vid Hökö holmar, söder om Trosa. Dras loss efter någon dag och kör därefter för egen maskin till Långholmen i Stockholm för reparation.
  1885-11-11 Kolliderar ca. kl. 07.15 med en pråm på Riddarfjärden, Stockholm strax efter avgång mot Södertälje. Fartyget får ett större hål i skrovet och måste därför återvända till kajen.
  1887-04 Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm för 13.000 SEK. Ny större ångpanna och ny propeller installeras.
  1887-04-18 Ommätt. Nya mått 32,91 x 5,75 meter. Nytt tonnage 177/135.
  1887-06-14 Firma Wilh. H. Kempe går ihop med Ångbåtsbolaget Mälaren och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje som övertar fartyget. Hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Södertälje - Ulvsundet - Åby kvarn - Tullgarn - Trosa - Hållsviken.
  1891-10-19 Propeller axeln går av i höjd med Bränninge vid färd från Trosa mot Södertälje. Styrmannen får med roddbåt och hästskjuts åka till Södertälje för att rekvirera bogserbåten Södertelje Kanal som efter ca. 1,5 timmar kommer till undsättning. Södertälje Kanal bogserar sedan fartyget till Stockholm för reparation.
  1895-04-27 Ommätt. Nya mått 32,91 x 6,00 meter. Nytt tonnage 176/128.
  1897-01-30 Såld på auktion till Firma Wilh. H. Kempe, Stockholm för 45.200 SEK. Hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Trosa - Hållsviken.
  1902-04-22 Ommätt. Mått 32,91 x 6,00 meter. Nytt tonnage 176/125.
  1917-04-02 Såld till Ångbåts AB Vestra Södertörn, Sorunda för 40.500 SEK. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Södertälje - Trosa.
  1929-02-28 Uthyrd till Södertelje Rederi AB, Södertälje till och med 26 maj under ångfartyget Sirius ombyggnad. Trafik på traden Stockholm - Södertälje.
  1929-06 Uthyrd till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås. Trafik på traden Stockholm - Västerås.
  1929-06-04 Grundstöter ca. kl. 23.45 i mörker och regn på Rågsäcksgrundet vid Björnö i Västeråsfjärden strax efter avgång från Västerås mot Stockholm. Fartyget får kraftig babords slagsida och tar in vatten. Dagen efter påbörjas lossning lasten, bestående av maskiner och metallgods, till pråmar.
  1929-06-08 Dras loss på morgonen av bogserångarna Rolf och Yngve från Stockholms Transport & Bogserings AB och förs till Stockholm för undersökning.
  1929-06 Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm till försäljning.
  1931-05-13 Såld till Ångfartygs AB Ålands Trafik, Degerby, Finland för 10.000 SEK och omdöpt till Ålands Express. Finsk signal TPVG. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
  1936-04-23 Såld till Ångbåts AB Åland, Åbo.
  1940-11-01 Såld till Kustavin Höyrysaha OY, Gustavs.
  1946 Ombyggd och omdöpt till Pirkko. Motoriserad. Ny signal OFHN.
  1950-07-10 Såld till Karl Rafael Söderholm, Pargas och omdöpt till Ragnborg.
  1952-03-07 Såld till pr/Kurt Oskar Gustafsson, Borgå.
  1954-12-17 Såld tillbaka till Ångbåts AB Åland, Åbo och omdöpt till Winga. Ombyggd till att ta ett mindre antal passagerare.
  1975-08-06 Såld till Carola Virtanen, Ihala när Ångbåts AB Åland upphör med verksamheten.
  1977-08-15 Såld till Kauko Unto Kinnunen, Åbo. Upplagd i Kuopio där hon vandaliseras.
  1980 Flyttas till Lappeenranta.
  1990-07 Rapporteras ligga i Lauritsala.
  2000-07 Rapporteras ligga halvsjunken i Muukoniemi.
Tillbaka till Firma Wilh. H. Kempe
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Firma Wilh. H. Kempe
Tillbaka till Ångbåts AB Vestra Södertörn
Tillbaka till Södertelje Rederi AB
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.