Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skarven
Skarven utanför Saltholmen, Göteborg 2010-07-28
Skarven utanför Saltholmen, Göteborg 2010-07-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1981
  Varv Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer 309
  Registernr 12873
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 7947192
  Signal SJOL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,80 meter 28,80 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,52 meter
  Djupgående 1,85 meter 2,04 meter
  Brt/Nrt 106/33 197/87
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 120 2 x Volvo Penta D13-450
  Effekt 656 hk, 482 kW 900 hk, 661 kW
  Toppfart 14 knop 12,5 knop
  Kapacitet 284 passagerare 298 passagerare
  Historik
  1981-06-05 Levererad av Djupviks varv AB som Skarven till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad ca. 5 milj SEK. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1990-02-24 Grundstöter på morgonen i tät dimma och hård vind vid Skifteskär vid färd från Saltholmen mot Asperö med tre passagerare och två hundar ombord. Fartyget blir stående på grundet med stark slagsida åt styrbord. Då det är många grund i närheten kan inte de övriga av Styrsöbolagets båtar som kommer till platsen ta sig tillräckligt nära Skarven för att evakuera passagerarna. Runt en timme efter grundstötningen evakueras passagerarna istället av en privatperson från Asperö som passerar platsen med sin snipa. Skarven dras loss ca. kl. 13.00 och kan sedan gå till Saltholmen för egen maskin.
  1991 Ombyggd vid Djupviks varv AB, Tjörn. Ny inredning, värme- och ventilationssystem.
  1993-04-24 Kör på eftermiddagen med hög hastighet in i bryggan på Asperö och får skador i förskeppet. Flera av de ca. 100 passagerarna ramlar omkull och tre skadas lindrigt. Åter i trafik dagen efter. Orsak till incidenten är att befälhavaren är berusad.
  1993-07-10 Närsituation med en landstigningsbåt från KA4 utanför Saltholmen. Den väjningsskyldiga landstigningsbåten noterar inte passagerarfartyget på grund av att rutorna immat igen och kör mot passagerarfartyget i 15-20 knops fart. Skarvens befälhavare lyckas i sista stund genom en kraftig gir rädda sitt fartyg och de 22 passagerare som finns ombord. Befälhavaren på landstigningsbåten åtalas senare och döms av Göteborgs tingsrätt att betala 40 dagsböter för vårdslöshet i sjötrafik.
  1996 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 760 hk, 559 kW, installeras. Nytt SB generatoraggregat, ny styrmaskin och nya roder.
  1996-04-20 Kolliderar med en fritidsbåt vid Lilla Jonsholmen, söder om Saltholmen. Båda inblandade kan, efter incidenten, fortsätta sina färder.
  2003 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9, 1.000 hk, 735 kW, installeras. Motorbytet sker i samarbete med Volvo Penta.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12, 900 hk, 661 kW, installeras. Motorbytet sker i samarbete med Volvo Penta.
  2007-08-25 Grundstöter kl. 00.21 i 13 knops fart på Stora Lerholmen vid färd mellan Asperö och Saltholmen efter att befälhavaren somnat. Man backar efter en stund själv av grundet och kör in till Saltholmen dit man anländer kl. 00.30. Ingen av de 10 passagerna skadas men befälhavaren får en TV-apparat i huvudet och fartyget får stora skrovskador. Fartyget går senare på dagen till Ö-varvet AB, Öckerö för reparation. Reparationen kostar 1,2 milj SEK.
  2007-10-29 Åter i trafik efter reparationen.
  2010-12-04 Vid anlöp av Slottsberget får man inte tillräcklig backmanöver och kommer in med för hög fart. Skepparen lyckas dock styra undan och studsar mot bryggan och in i en träbrygga som får lättare skador. Ingen kommer till skada och man antar att ett isflak fastnat vid propellern. Fartyget fortsätter i trafik efter en snabb inspektion.
  2020 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D13-450, 900 hk, 661 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.