Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Styrsö Nya Motorbåtstrafik
Styrsö Nya Trafik AB
Styrsö Trafik AB
AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Fiskaren Gustaf Adolf Natanael Samuelsson startar i mars 1921 Styrsö Nya Motorbåtstrafik med de ombyggda fiskebåtarna Aldebaran och Neptun och sätter in dem i passagerartrafik mellan Långedrag och Styrsö.

Den 25 juni 1922 grundar Samuelsson Styrsö Nya Trafik AB tillsammans med skepparna Axel Frithiof Friberg och Erik Olofsson, Styrsö. Bolaget inregistreras den 20 november 1922. Hösten 1928 köps bolaget av AB Långedrag som äger Styrsö Havsbad AB och deras båtar överförs då till det nyinköpta bolaget. Styrsö Nya Trafik AB försätts i konkurs den 12 maj 1934 och båtarna överförs då till ägarbolaget AB Långedrag. Ägarna bildar i september 1935 dotterbolaget Styrsö Trafik AB som övertar trafiken. 1949 köps ägarbolaget AB Långedrag av Göteborgs stad.

Den 1 januari 1969 bildar Göteborg och Styrsö kommuner ett gemensamt bolag med namnet AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik som övertar trafiken samt ägandet av vissa fartyg. Samtidigt flyttas också all reguljär trafik från centrala Göteborg ut till Saltholmen. 1974 införlivas Styrsö kommun med Göteborgs stad som då blir ensam ägare till bolaget. Rederiet privatiseras 2000 och säljs då till förre VD:n Owe Boström. 1 januari 2004 köps rederiet av Connex Sverige AB. Connex Sverige AB byter 2011 namn till Veolia Transport Sverige AB och 2015 till Transdev Sverige AB.

  Kontaktuppgifter  
  Företagsnamn AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
  Adress Box 5085
426 05 VÄSTRA FRÖLUNDA
  Telefon 031-69 64 00
  Webbsida www.styrsobolaget.se
  Fartyg
  Aldebaran 1922-1943
  Vira 1922-1939
  Neptun 1924-1944
  Vira II 1927-1952
  Styrsö 1928-1992
  Styrsö II 1928-1954
  Disa 1936-1999
  Göta 1936-1951
  Vesta 1937-1995
  Södra Skärgården 1939-1941   Inhyrd
  Hakefjord II 1945-1980
  Långedrag 1950-1971
  Ylva 1951-1985
  Fröja 1951-1978
  Göta 1964-2007
  Solamit 1966-1979
  EMV 1 1967-1977   Drift och bemanning
  Harry Hjörne 1971-1980
  Dan Broström 1972-1990
  Daga 1973-1976
  Aina 1973-1975
  Roland 1973-1973
  Ejdern 1975-1994
  Silvertärnan 1976-1985
  Vipan 1978-
  Vira 1979-2003
  Fröja 1980-
  Skarven 1981-
  Ylva 1985-1986
  Silvertärnan 1986-
  Ylva 1989-
  Älv-Snabben 1 1990-1994   Drift och bemanning
  Älv-Snabben 2 1990-1994   Drift och bemanning
  Ärlan 1990-
  Älv-Snabben 1 1994-1995
  Älv-Snabben 2 1994-1994
  Älv-Snabben 3 1994-
  Älv-Snabben 4 1994-
  Skokloster 1994-1995   Inhyrd
  Älv-Snabben 5 1995-
  Vesta 1998-
  Älv-Vira 2003-
  Rygerfjord 2005-2005   Inhyrd
  Göta II 2005-
  Valö 2010-
  Rivö av Göteborg 2010-
  Älveli 2015-XXXX   Drift och bemanning
  Älvfrida 2015-XXXX   Drift och bemanning
  Kungsö 2017-
  Lagnö 2017-2018
  Svea 2018-
  Elvy 2019-XXXX   Drift och bemanning
  Eloise 2022-XXXX   Drift och bemanning
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.