Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Alnö II
Älv-Vira av Göteborg utanför Rosenlund, Göteborg 2014-07-04
Älv-Vira av Göteborg utanför Rosenlund, Göteborg 2014-07-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1954
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10947
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8962929
  Signal SJAC
  Systerfartyg Alnö I Gräsö Yxlan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,86 meter 28,20 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,09 meter
  Djupgående - 2,85 meter
  Brt/Nrt 145/74 113/34
  Maskineri - 2 x Scania DI13
  Effekt 480 hk, 353 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart - 11,5 knop
  Kapacitet - 300 passagerare
   - 60 ton
  Historik
  1954 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Alnö II till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik till Alnö utanför Sundsvall.
  1956 Får även Vägverkets inventarienummer "Färja 61/190".
  1964 Flyttas till Sannasundet norr om Härnösand och döpt nu officiellt till Färja 61/190.
  1966 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD 100A, 508 hk, 373 kW, installeras.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1979 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg och omdöpt till Vira. Godstrafik i Göteborgs södra skärgård.
  1989 Ombyggd vid Djupviks varv AB, Tjörn. Ny styrhytt.
  2003 Omdöpt till Älv-Vira av Göteborg. Ombyggd på Gotenius Varv. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 760 hk, 559 kW, installeras. Får en löstagbar passagerarsalong som byggs på Westers Mekaniska AB. Fortsatt godstrafik i Göteborgs södra skärgård samt pendelfärja i Göteborgs hamn.
  2012-02-24 Assisterar Danmarksfärjan Stena Danica som vid ankomst Masthuggskajen vid 17-tiden drabbas av ett tekniskt fel i samband med en blackout. Färjan driver ut från kajen i den hårda blåsten och Älv-Vira lägger sig och håller upp färjan för att den inte ska fortsätta driva mot Lindholmskajen. Efter en stund kommer även bogserarna Boa Heimdal och Lars till undsättning.
  2015-06-21 En brand uppstår ombord kl. 02.30-tiden när fartyget ligger förtöjt vid Lindholmspiren. Branden har uppstått i en väggkonstruktion, men räddningstjänsten får snabbt branden under kontroll. Personalutrymmen och styrhytt blir brand- och rökskadade. Färjan tas till Ö-varvet AB för saneringsarbeten.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Ö-varvet AB.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.