Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elsa
Ran II i Karlsborg 2010-08-02
Ran II i Karlsborg 2010-08-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 273
  Registernr 7910
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFRW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,35 meter 16,81 meter
  Största bredd 4,15 meter 4,34 meter
  Djupgående - 1,65 meter
  Brt/Nrt 30/- 37/11
  Maskineri 1 x Göteborgs MV ångmaskin 1 x Volvo Penta MD96
  Effekt 51 hk, 37 kW 133 hk, 98 kW
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 96 passagerare -
  Historik
  1899-09 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Elsa till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Hemort Göteborg. Används i första hand som vinterbåt.
  1899-12-20 Kolliderar ca. kl. 07.30 på Göta älv med Ångfartygs AB Trafiks bogserångare Hilding vid färd från Eriksbergs brygga på Hisingen mot Färjenäs. Elsa kör in i babords bog på Hilding, som är på väg ut från Trävaru AB Horsleys brygga på Hisingen. Elsa studsar sedan emot den danska skonerten H.C. Christensen. Elsa får skador på fören och även skonerten skadas.
  1917-01-12 Såld till Ångslups AB Hisingen, Göteborg för 25.000 SEK och omdöpt till Götaverken. Trafik på traden Residensbron - T-kanalen.
  1918-01-18 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg och omdöpt till Elsa.
  1933-02-11 Såld till AB Bröderna Edman, Marstrand för 2.500 SEK. Ny hemort Marstrand. Uthyrd till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Trafik på traden Marstrand - Tjörn.
  1933-05-29 Ommätt. Mått 16,12 x 4,25 x 1,45 meter. Tonnage 45/20.
  1933-07-20 Ommätt. Mått 16,35 x 4,25 x 1,45 meter. Tonnage 46/20.
  1938-12 Såld till disponent Axel Ivar Nordström, Åmål för 2.500 SEK. Ny hemort Åmål. Trafik på traden Söderby brygga - Muskö.
  1939-06-09 Ny hemort Muskö.
  1941-02-21 Såld till AB Mysingebaden (Ivar Nordström), Muskö för 7.000 SEK och omdöpt till Mysingebaden. Fortsatt trafik på traden Söderby brygga - Muskö.
  1941-05-16 Såld till Gustav Adolf Fredrik Algård, Stockholm för 11.880 SEK och omdöpt till Elfsnabben. Hemort Muskö.
  1947-10-15 Såld till Trafik AB Stockholm-Nynäs, Nynäshamn för 15.000 SEK. Ny hemort Nynäshamn.
  1947-12-01 Såld till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor, Nynäshamn. Drift och bemanning Trafik AB Stockholm-Nynäs, Nynäshamn. Trafik på traden Söderby brygga - Norra Långgarn - Ingvaldsnäs - Valinge - Kvarnholmen - Nässelviken - Mickrum.
  1948-09 Ombyggd och motoriserad vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Ny överbyggnad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder-Munktell W7, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1948-09-06 Ommätt. Mått 16,14 x 4,25 x 1,45 meter. Tonnage 53/26.
  1957-06-29 Såld till Stockholm-Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn för 75.000 SEK.
  1963-02-12 Såld till Lars Allan Harrysson, Gränna (1/2) och Åke Verner Harrysson, Lysekil (1/2) för 25.000 SEK och omdöpt till Ran II. Ny hemort Lysekil. Trafik på traden Lysekil - Fiskebäckskil.
  1965 Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD96, 133 hk, 98 kW, installeras. Ommätt. Mått 15,80 x 4,27 x 1,65 meter. Tonnage 43/20.
  1967-02-28 Åke Verner Harrysson säljer sin andel i fartyget för 20.000 SEK till Lars Allan Harrysson, som därmed blir ensam ägare.
  1970-02-19 Såld till HB Skärgårdstrafik, Maj och Allan Harrysson, Lysekil för 15.000 SEK.
  1972-04-21 Såld till Lars Allan Harrysson (1/2) och Maj Ingrid Harrysson (1/2), Lysekil för 6.000 SEK.
  1972-05-10 Såld till Nils-Erik Alfred Adamsson, Karlsborg för 33.000 SEK. Ny hemort Karlsborg. Trafik på traden Karlsborg - Forsvik.
  1984 Ommätt. Mått 16,81 x 4,27 x 1,65 meter. Tonnage 43/20.
  1987 Uthyrd under sommaren till Arvika kommun, Fritidsförvaltningen, Arvika.
  1991 Såld till Rederi AB Karlsborgs Marina, Karlsborg för 700.000 SEK.
  1996-01 Sjunker vid kajen i Karlsborg på grund av en söderfrusen bottenventil. Bärgas omgående.
  2010-10-19 Såld till Micael Eriksson, Trosa (50%) och Anders Silfors, Karlsborg (50%). En omfattande renovering påbörjas.
  2011-06-15 Överförd till Rederi HB Rödesund, Karlsborg.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Ångslups AB Hisingen
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till AB Bröderna Edman
Tillbaka till Gustav Algård
Tillbaka till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor
Tillbaka till Allan och Åke Harrysson
Tillbaka till HB Skärgårdstrafik
Tillbaka till Nils Erik Adamsson
Tillbaka till Rederi AB Karlsborgs Marina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.