|
A. Keiller & Co Mekaniska Verkstad Göteborgs Mekaniska Verkstads AB Göteborgs Nya Verkstads AB
|
 |
1841 startas A. Keiller & Co Mekaniska Verkstad i Göteborg av skotten Alexander Keiller född 1804 i Dundee, Skottland. Varvets första fartyg får nybyggnadsnummer 100. Efter en konkurs 1867 ombildas företaget till Göteborgs Mekaniska Verkstads AB och flyttar då över Göta älv till Hisingen. Första fartyget levereras 1868. 1906 övertas varvet av Hugo Hammar och Sven Almqvist och byter då namn till Göteborgs Nya Verkstads AB och 1916 ändras namnet till Götaverken AB. 1917 köps företaget av Broström och 1933 har varvet växt till världens största varv mätt i sjösatta bruttoton. 1989 levereras statsisbrytaren Oden som varvets sista nybygge. Varvet återstartar 1993 som Götaverken Cityvarvet AB då endast som ett reparations- och ombyggnadsvarv. 2000 övertas företaget av holländska Damen Shipyards Group. Verksamheten helt avvecklad 2015. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Symfoni Seskarö Sea Charter AB
 Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.
|
|
 |
|
|  |
|