|
A. Keiller & Co Mekaniska Verkstad Göteborgs Mekaniska Verkstads AB Göteborgs Nya Verkstads AB
|
|
1841 startas A. Keiller & Co Mekaniska Verkstad i Göteborg av skotten Alexander Keiller född 1804 i Dundee, Skottland. Varvets första fartyg får nybyggnadsnummer 100. Efter en konkurs 1867 ombildas företaget till Göteborgs Mekaniska Verkstads AB och flyttar då över Göta älv till Hisingen. Första fartyget levereras 1868. 1906 övertas varvet av Hugo Hammar och Sven Almqvist och byter då namn till Göteborgs Nya Verkstads AB och 1916 ändras namnet till Götaverken AB. 1917 köps företaget av Broström och 1933 har varvet växt till världens största varv mätt i sjösatta bruttoton. 1989 levereras statsisbrytaren Oden som varvets sista nybygge. Varvet återstartar 1993 som Götaverken Cityvarvet AB då endast som ett reparations- och ombyggnadsvarv. 2000 övertas företaget av holländska Damen Shipyards Group. Verksamheten helt avvecklad 2015. |
|
|
|
|
|
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
|
|
|
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
|
|
|
Tillbaka till Varv |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
m/s Östan Blidösundsbolaget AB
Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.
|
|
|
|
| |
|