Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejo
Ejo
Ejo
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1902
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 282
  Registernr 4024
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,60 meter 20,60 meter
  Största bredd 4,42 meter 4,42 meter
  Djupgående 1,40 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 68/38 57/16
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 90 hk, 66 kW 125 hk, 92 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 180 passagerare -
  Historik
  1902-05 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Ejo till trävaruhandlare Carl Eriksson och byggmästarna Anders Gustaf Johansson och Anders Olsson, Linköping. Fartyget är döpt efter ägarnas intialer. Trafik på sjön Roxen.
  1902-08-09 Grundstöter på morgonen i Tångstadsviken, Norsholm på väg från Snöveltorp där man kvällen före lämnat en pråm. Ångfartyget Sylvia, som passerar platsen, försöker ett flertal gånger dra loss fartyget men man sitter fast i leran. Dras loss några timmar senare av bogserångaren Idog, som också befann sig i närheten. Inga skador på fartyget uppkom vid incidenten.
  1905-07-15 Ommätt. Nytt tonnage 66/33.
  1907-05-11 Ommätt. Nytt tonnage 67/34.
  1908-05 Såld till Ångfartygs AB Roxen, Linköping.
  1918-01-18 Såld till AB G. Gustafsson, Linköping för 41.000 kr. Ombyggd till bogserbåt vid Motala Verkstad, Motala. Nytt tonnage 57/16.
  1919-07-26 Såld till Västerviks Ångslups AB, Västervik för 82.500 kr. I köpet ingår även pråmarna Balder och Nanna.
  1933-11-30 Såld till Trävaru AB H. Cornelius, Gamleby för 5.000 kr.
  1937-02-03 Meddelande om att fartyget numera är skrotat.
Tillbaka till Ångfartygs AB Roxen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.