Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Styrsö
Henrik Ibsen vid Lunde, Norge 2015-07-26
Henrik Ibsen vid Lunde, Norge 2015-07-26
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1907
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 133
  Registernr 4754
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5342673
  Signal JQNK, senare SGQE, numera norsk signal LGBH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,26 meter 30,19 meter
  Största bredd 6,06 meter 6,45 meter
  Djupgående 2,38 meter 2,15 meter
  Brt/Nrt 137/49 153/50
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x B&W Alpha 406 FLO
  Effekt 258 hk, 190 kW 360 hk, 265 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 305 passagerare 220 passagerare
  Historik
  1906-10 Beställd av Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.
  1907-05-18 Sjösatt.
  1907-06-16 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Styrsö till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad 82.400 SEK. Trafik på traden Göteborg (Ångslupstrappan) - Långedrag - Köpstadsö - Styrsö Bratten - Villabron - Tången - Vargö - Känsö - Brännö.
  1910-07-29 Kolliderar ca. kl. 15.15 vid pålverket utanför Ångslupstrappan med ångaren Otterbäcken vid färd utåt skärgården. Styrsö, som precis avgått, kör in i bogen på babordssidan på Otterbäcken. Otterbäcken, som kommer från Nya kajen, svänger in framför Styrsö när de väjer för en mötande lotsångare. Ingen person skadas vid incidenten och de båda ångarna kan fortsätta sina färder med endast mindre skador. Styrsö tas senare samma dag till Lindholmens varv för reparation.
  1922-04 Såld till AB Styrsö Havsbad, Göteborg för 35.000 SEK. Hemort Göteborg. Trafik på traden Göteborg (Träpiren) - Köpstadsö - Styrsö Bratten - Tången - Vargö.
  1924-08-10 Kolliderar ca. kl. 17.45 utanför Asperö med segelbåten Elise, tillhörande segelsällskapet Fram, vid färd från Göteborg mot Styrsö. Segelbåten kör in i babordssidan på Styrsö och får hela stäven förstörd. Styrsö, som klarar sig med en buckla i plåten, kan efter incidenten fortsätta sin färd. Ingen person skadas vid kollisionen och segelbåten kunde senare tas till varv för reparation.
  1924-08-14 Grundstöter ca. kl. 07.00 i tjock dimma mellan Stora och Lilla Mosskullen vid färd från Göteborg mot Styrsö. Ångaren fastnar i gyttjan och kan inte komma loss för egen maskin. Dras loss vai 9-tiden av bogserångaren Birger från Göteborgs Bogserings och Bärgnings AB och kan därefter, oskadd, gå in till Göteborg för att återuppta trafiken.
  1928-06-02 Vid avgång från Träpiren kl. 14.15 kör man först mot ångaren Vira, sedan mot yttre delen av Träprien för att till sist köra rakt in i Stenpiren. Orsak till incidenten är ett missförstånd mellan bryggan och maskinisten då kaptenen uppger att han begärt full back medan maskinisten uppger att ordern var full fart framåt. Styrsö får stora skador på fören och körs till varv för reparation.
  1928-12-31 Såld till Styrsö Nya Trafik AB, Styrsö för 40.000 SEK. Hemort Göteborg.
  1929 Ombyggd. Främre delen av övre däck byggs in.
  1934-05-18 Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö för 31.000 SEK från Styrsö Nya Trafik AB i likvidation. Ny hemort Styrsö. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1935-09-07 Såld till AB Långedrag, Västra Frölunda för 29.450 SEK. Ny hemort Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård för Styrsö Trafik AB.
  1950-05-22 Kolliderar kl. 10.30 med motorskonaren Nurtån vid avgång från Stenpiren. Endast mindre skador uppstår och de båda fartygen kan, efter kontroll, fortsätta sina färder.
  1952-04 Motoriserad vid Falkenbergs varv AB, Falkenberg. Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha 406 FLO, 360 hk, 265 kW, installeras. Ny, mindre skorsten monteras.
  1952-06-09 Ommätt. 29,20 x 6,06 meter. Tonnage 184/108.
  1968-12-19 Trafik för Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.
  1971-10-14 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 25.000 SEK.
  1974 En styrmaskin installeras.
  1979-05-31 Grundstöter under natten i tät dimma på Rivöfjorden på en tomtur från Styrsö mot Uddevalla där en beställningstur ska utföras. Tas ur trafik i en vecka för reparation. Ersätts av Soten.
  1987 Ny skorsten, av ångbåtstyp, samt en aktermast monteras.
  1992-08-16 Gör sin sista tur för Styrsöbolaget före försäljningen. Turen är en reguljär sommartur på traden Göteborg (Skeppsbron) - Kalvsund - Björkö Framnäs - Öckerö färjeläge, Rörö - Marstrand.
  1992-11-12 Såld till Turist Trafikk Dalen AS, Skien, Norge för 3,15 milj SEK och omdöpt till Henrik Ibsen. Hemort Skien. Norsk signal LGBH. Ombyggd vid Knardalstrand Slip & Verft A/S, Porsgrunn.
  1993 Insatt i trafik i Telemarkskanalen, traden Skien - Dalen,.
  1999-04 Turist Trafikk Dalen AS byter namn till Skien Dalen Skipsselskap AS, Skien.
  2009 Såld till Thor Morten Halvorsen, Dalen Hotel, Telemark, Norge för 1 NOK. Fortsatt trafik i Telemarkskanalen på traden Skien - Dalen.
  2011-06-01 Får maskinhaveri under eftermiddagen sedan en kolv och cylinder havererat. Bogseras senare från Bandak till Hirtshals, Danmark.
  2011 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha 406 FLO, 360 hk, 265 kW, installeras vid Hirtshals Bedding A/S, Hirtshals, Danmark. Maskinen som tidigare suttit i den danska bogseraren Goliath är tillverkad 1956.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till AB Styrsö Havsbad
Tillbaka till Styrsö Nya Trafik AB
Tillbaka till AB Långedrag
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.