Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Essingen I
Oden Gamle vid Allmänna Gränd, Stockholm 2010-08-19
Oden Gamle vid Allmänna Gränd, Stockholm 2010-08-19
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1902
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 298
  Registernr 5070
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SGDK
  Systerfartyg Essingen II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,90 meter 21,28 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,64 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 61/36 76/56
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Ford 2704
  Effekt 125 hk, 92 kW 165 hk, 121 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 80 passagerare
  Historik
  1902 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Essingen I till Essingens Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Riddarholmen - Essingen - Nockebyhov.
  1907-09-18 Såld till Waxholms Nya Ångfarygs AB, Vaxholm och omdöpt till Oden.
  1907-09-18 Överlåten till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1914-04 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Passbåtstrafik i Vaxholm med närområde. Senare även trafik vid Stavsnäs och mellan Furusund och Blidö.
  1916 Renoverad.
  1960-09-17 Såld till Martin Alexandersson, Norrköping för 7.000 kr och omdöpt till Östergyllen.
  1961 Motoriserad med dieselmotor, 188 hk, 138 kW.
  1962 Övertas av Ingeborg Alexandersson, Norrköping.
  1969 Uthyrd under sommaren till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Kolmården under artistnamnet "Kolmården".
  1970 Övertas av Ingeborg Alexanderssons dödsbo, Norrköping.
  1972 Såld till Carl-Henrik Malmros, Åmål för 46.200 SEK. Fritidsbåt.
  1977 Såld till Berit Eva Margareta Gustafsson, Stockholm och omdöpt till Bebban III. Privat lustyacht.
  1980 Såld till Håkan Perback, Stockholm och omdöpt till Oden Gamle. Totalrenoverad för chartertrafik. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 2704, 165 hk, 121 kW, installeras. Ommätt. Nya mått 21,28 x 5,64 x 1,80 meter. Nytt tonnage 76/56.
  1983 Såld till HB Bacchi Marin, Stockholm för 60.000 SEK.
  1983 Såld till Svensk Furu Form HB, Stockholm för 400.000 SEK.
  1986 Svensk Furu Form HB byter namn till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB, Stockholm.
  1995 Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB byter namn till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm.
Tillbaka till Essingens Ångslups AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Martin Alexandersson
Tillbaka till Ingeborg Alexandersson
Tillbaka till Rederi AB Sightseeingbåtar
Tillbaka till Svensk Furu Form HB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.