Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wisingsö
Wisingsö
Wisingsö
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1883
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 336
  Registernr 1890
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDQH, senare SHJM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 29,85 meter 36,50 meter
  Största bredd 6,56 meter 6,67 meter
  Djupgående 2,63 meter 3,05 meter
  Brt/Nrt 213/156 339/210
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 260 passagerare -
  Historik
  1883-05-24 Provtur utanför Motala.
  1883-05-29 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Wisingsö till Jönköpings Förenade Ångfartygsbolag, Jönköping. Hemort Jönköping. Byggnadskostnad ca. 100.000 SEK.
  1883-05-31 Insatt i trafik på traden Jönköping - Gränna - Hästholmen - Vadstena - Stockholm.
  1883-06-19 Får en propellerskada vid utbackningfrån bryggan Hästholmen då man kommer för nära stenkajen. Kan dock fortsätta färden till Jönköping. Går därefter till Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala för motering av en ny propeller. Får även skorstenen förlängd.
  1894-05-08 Får en propellerskada vid ankomst till Borenshults slussar vid färd från Stockholm mot Jönköping. Går till Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala för reparation.
  1887-06-28 Jönköpings Förenade Ångfartygsbolag ombildas till aktiebolag med namnet Jönköpings Förenade Ångfartygs AB, Jönköping.
  1895-04-24 Ommätt. Mått 29,85 x 6,78 meter. Tonnage 215/148.
  1898-12-27 Såld till Ångfartygs AB Esaias Tegnér, Linköping för 75.000 SEK. Ny hemort Linköping.
  1899-04-15 Insatt i trafik på traden Stockholm - Söderköping - Linköping.
  1901-04-17 Ommätt. Mått 29,85 x 6,78 meter. Tonnage 215/141.
  1904-04-15 Ommätt. Mått 29,85 x 6,78 meter. Tonnage 215/141.
  1905-06-17 Grundstöter i Linköpings hamn vid avfärd mot Stockholm. Kommer loss efter ca. två timmar och kan då fortsätta till Stockholm där faryget tas in på varv för kontroll. Orsak till grundstötningen är att farleden i Stångån är felaktigt utmärkt.
  1905-11-20 Grundstöter ca. kl. 11.15 i tät dimma på Röskärsgrundet i Sävsundet mellan Trosa och Oxelösund vid färd från Linköping mot Stockholm med tre passagerare och åtta besättningsmänen samt last av över tusen säckar spannmål. Fartyget fastnar på grundet, börjar läcka och får efter ett tag 30 graders slagsida åt styrbord.
  1905-11-21 Lasten bärgas av Oxelösunds hamns bogserångare Isbjörn med pråmar.
  1905-11-22 Tätas och dras loss ca. kl. 13.00 av Bärgnings och Dykeri AB Neptuns bärgningsångare Neptun. Kör sedan, för egen maskin, till Oxelösund för besiktning. Vid dykarundersökning visar det sig att fartyget endast har ett litet hål i skrovet. Skrovet tätas provisoriskt.
  1905-11-27 Lämnar Oxelösund ca. kl. 09.00 för fortsatt färd till Stockholm efter att en del av lasten åter tagits ombord. Efter ankomst till Stockholm går man till Motala Verkstads Nya AB:s filial på Beckholmen för reparation och ombyggnad under vinteruppläggningen.
  1911-10-26 Kolliderar ca. kl. 06.45 med ångfartyget Viktor Rydberg vid Svarthälls fyr på Himmerfjärden mellan Trosa och Södertälje. Wisingsö kör in i babords sida på Viktor Rydberg som får ett stort hål i sidan. Man gör en förflyttning av lasten ombord så att fartyget lutar åt styrbord och kan sedan i sakta fart fortsätta till Stockholm. Wisingsö för stora skador på fören men kan, efter att ha flyttat last akterut, fortsätta till Linköping. Går sedan till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation. Åter i trafik 6 november.
  1913-03-05 Såld till Linköpings Nya Rederi AB, Linköping. Hemort Linköping. Trafik på traden Linköping - Söderköping - Stockholm.
  1925 ca. Omdöpt till Visingsö.
  1930-04-16 Kolliderar strax före kl. 24.00 med ångfartyget Nyköping i Sävsundet mellan Trosa och Oxelösund vid färd från Stockholm mot Linköping. Visingsö kör in i aktern på Nyköping som får stora skador. Visingsö klarar sig helt utan skador. Båda ångarna kan efter incidenten fortsätta sina respektive färder.
  1934-06-27 Såld till Rederi AB Linköping - Nyköping, Linköping och omdöpt till Nyköping. Hemort Linköping. Trafik på traden Linköping - Nyköping - Stockholm.
  1934-08-24 Ommätt. Mått 29,85 x 6,78 meter. Tonnage 179/106.
  1938-04-22 Såld på exekutiv auktion till Karl Albert Johansson, Linköping för 4.000 SEK.
  1938-07-22 Såld till konsul Mainio E. Merimo, Åbo, Finland för 4.400 SEK.
  1938-07 Såld till Eino Airisto, Åbo, Finland.
  1938-08-16 Såld till Mariehamns Trafik AB (Algot Johansson), Mariehamn, Åland och omdöpt till Mariehamn. Registernummer "Mariehamn 902". Ombyggd och moderniserad i Åbo. Matsalen flyttas upp ovan däck.
  1939-05-08 Insatt i trafik på traden Åbo - Sottunga - Degerby - Färjsundet - Mariehamn.
  1939-11-06 Grundstöter ca. kl. 23.30 vid Kittuis i Houtskär vid färd från Åbo mot Mariehamn. Dras loss ca. kl. 15.00 dagen efter av bogserbåten Protector och kan sedan, utan skador, fortsätta färden till Mariehamn.
  1942-08 Såld till Ofotens Dampskibsselskap, Narvik, Norge och omdöpt till Nordnorge. Körs till Sarpsborgs Mekaniske Verksted AS, Sarpsborg för ombyggnad.
  1944-03 Ombyggd och moderniserad vid Sarpsborgs Mekaniske Verksted AS, Sarpsborg. Förlängd till 36,50 meter. Ny inredning.
  1944-03-17 Lämnar verkstaden efter ombyggnaden för att gå norrut mot Tromsö med en last av trä och fett.
  1944-03-24 Torpederas strax efter kl. 10.00 av den brittiska ubåten HMS Satyr utanför Stadt, söder om Ålesund, på den norska västkusten och går till botten. 11 av de 13 personerna ombord omkommer. De resterande två besättningsmännen räddas av en fiskebåt.
Tillbaka till Jönköpings Förenade Ångfartygsbolag
Tillbaka till Jönköpings Förenade Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Esaias Tegnér
Tillbaka till Linköpings Nya Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Linköping - Nyköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.