Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delfin XI
Delfin XI vid Biskopsudden, Stockholm 2017-07-02
Delfin XI vid Biskopsudden, Stockholm 2017-07-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Sjöfartsverket i Riksarkivet, Läst 2020-05-13
* Lars-Åke Gustavsson, Excel om Strömma 2007-01-31

* Båtologen 3/1991, S130
* Båtologen 3/1996, S128
* Redaren 2/1991, S14
* Skärgårdsbåten 1/1996, S38
* Skärgårdsbåten 2/2008, S19

* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-05-17
* Aftonbladet 1984-06-14
* Expressen 1984-06-14
* Aftonbladet 1997-10-10

* Sveriges Skeppslista 1971, Suppl 1971 kvartal I-II, S4
  Byggd 1971
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1050
  Registernr 11207
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SERK
  Systerfartyg Delfin XII
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,34 meter 27,90 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,70 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 51/33 87/44
  Maskineri 2 x Scania-Vabis DSI 11 R82 2 x Volvo Penta TMD 102A
  Effekt 460 hk, 338 kW 450 hk, 330 kW
  Toppfart 18 knop 18 knop
  Kapacitet 206 passagerare 180 passagerare
  Historik
  1971-04-26 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Delfin XI till Tourist Sightseeing AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 520.000 SEK. Sightseeingtrafik i Stockholm.
  1976-06-26 Kör ca. kl. 18.00 upp på land på Byholmen, Södermöja när befälhavaren somnar under en tomtur mot Möja. Fartyget är vid olycktillfället inhyrd av Waxholmsbolaget som förstärkningsbåt i midsommartrafiken. Bärgas den 6 juli.
  1978 Såld till AB August Lindholm Eftr., Stockholm.
  1984-06-15 Kolliderar ca. kl. 16.00 med ångfartyget Drottningholm utanför Lilla Essingen vid färd från sundet mellan Lilla Essingen och Fredhäll mot Årstaviken med ca. 35 passagerare ombord. Drottningholm, som är på väg in till Klara Mälarstrand, kör in i styrbordssidan på Delfin XI, som får ett stort hål i sidan. Drottningholm kan efter incidenten fortsätta till Klara Mälarstrand medan Delfin XI av säkerhetsskäl sätter av passagerarna på Långholmen där de hämtas av en annan delfinbåt. Fortsätter sedan till varv för reparation.
  1991 Överförd till Börjessons Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Ny hemort Göteborg.
  1991-04-09 Lämnar Stockholm kl. 14.38 för att, tillsammans med Carl Michael Bellman gå mot Göteborg.
  1991-04 Insatt i sightseeingtrafik i Göteborg under namnet "Göteborg Sightseeing". Trafikerar bland annat traden Göteborg - Vinga.
  1995-10 Överförd till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Sightseeingtrafik i Stockholm samt trafik på traden Nybroviken - Fjäderholmarna.
  1996-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 102A, 450 hk, 330 kW, installeras.
  2008 Ombyggd vid Tenö Varv, Vaxholm. Akterdäcket inbyggt.
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till AB August Lindholm Eftr
Tillbaka till Börjessons Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.