Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dalerne
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-19 PN, Foto
* Tidningen Kalmar 1893-07-24, S1
* Tidningen Kalmar 1893-07-26, S2
* Tidningen Kalmar 1893-09-01, S2
* Tidningen Kalmar 1902-10-22, S5
* Tidningen Kalmar 1902-10-24, S2
  Byggd 1868
  Varv Akers Mekaniske Verkstad, Oslo, Norge
  Varvsnummer 45
  Registernr 440
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBNE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,78 meter 36,60 meter
  Största bredd 5,88 meter 6,19 meter
  Djupgående 2,89 meter -
  Brt/Nrt 169/116 255/183
  Maskineri 1 x Akers ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1868 Levererad av Akers Mekaniska Verkstad som Dalerne till Dalernes A/S, Egersund, Norge. Trafik på traden Christiania (Oslo) - Trondheim.
  1874-10 Såld till Drammens Kyst D/S Bolag, Drammen för 16.000 Speciedaler.
  1875 Såld till Drammens Kystdampskibselskap, Drammen, Norge. Trafik på traden Drammen - Christiania (Oslo).
  1886 Såld till August Spruth, Greifswald, Tyskland och omdöpt till Arcona.
  1888 Såld till Stenzel & Co, Stettin, Tyskland.
  1888-02-07 Såld till Malmö - Norrköpings Ångfartygs AB, Karlshamn för 8.000 riksmark och omdöpt till Småland. Ombyggd vid Karlshamns Skeppsvarf av Ljunggrens Verkstad. Förlängd med 5,94 m till 36,30 m. Nytt tonnage 256/191. Trafik på traden Stockholm - Norrköping - Kalmar - Karlshamn - Helsingborg.
  1892-02-23 Såld till Blekinge Ångbåts AB, Karlshamn och omdöpt till Blekinge. Trafik på traden Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar - Karlskrona - Karlshamn - Åhus.
  1893-07-22 Kolliderar strax efter kl. 07.00 med Ångfartygs AB Södra Sveriges fartyg "Drottning Sophia" vid Västra Hästholmen, Hasslö utanför Karlskrona. Blekinge får ett hål i babords sida och tar in vatten. Kaptenen sätter fartyget på grund för att inte sjunka. Vissa passagerare tas ombord på Drottning Sophia för vidare färd medan andra förs tillbaka till Karlskrona av ångslupen Trossö. Vid olyckstillfället har båda fartygen precis lämnat Skeppsbron i Karlskrona för färd mot Ronneby. Bärgas av Bergnings- och dykeribolaget Neptunus ångfartyg Hermes, tätas, länspumpas och går sedan för egen maskin tillbaka till Karlskrona för reparation.
  1895-04-06 Ommätt. Nytt tonnage 255/187.
  1902-02-24 Ommätt. Nytt tonnage 255/183.
  1902-10-22 Totalförstörs i närheten av Dämmans fyr i Kalmarsund vid en brand på en resa från Åhus till Stockholm. Fartyget är bland annat lastat med 107 fat råsprit och 40 fat finsprit från bränneriet i Åhus samt 400 säckar råg. Man känner kl 11.15 stark spritlukt från lastutrymmet och 1:e maskinisten går ner och undersöker. För att få ljus tänder han en tändsticka som antänder spritångorna. De 7 passagerarna och de 12 i besättningen, som alla går ner i livbåtarna, räddas av slupen Svante som snabbt kom till undsättning. Det brinnande fartyget bärgas vid 14-tiden av ångfartyget Viking som bogserar det mot Oskarshamn. Vid 18-tiden ankrar man vid Wåldö (Vållö), Mönsterås för nattvila. Fartyget brinner då fortfarande och det förekommer även en del explosioner.
  1902-10-23 Bogseringen fortsätter vid 7-tiden och man anländer till Oskarshamns Mekaniska Verkstad vid 12-tiden. Branden har under färden avtagit men det brinner fortfarande vid ankomsten. Av fartyget finns då endast skrovet kvar.
  1902-11-19 Det utbrända skrovet sålt för 3.200 kr på auktion till Islinge Träförädlingsfabrik, Lidingö. Använd som pråm.
Tillbaka till Blekinge Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.