Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Falken
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1860
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,15 meter -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 25/- -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1860 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Falken till Ångslupsbolaget Örnen, Stockholm. Trafik på traden Räntmästartrappan - Djurgården.
  1860-07-05 Inhyrd tillsammans med s/s Svalan av Strömsholms kanalbolag för invigningen av Strömsholms kanal. Vid invigningen åker kung Carl XV med s/s Svalan från Strömsholm, över sjön Freden, till Ramnäs där man övernattar.
  1860-07-06 Invigningsresan från Ramnäs startar kl. 08.00 och senare samma dag är man framme i Smedjebacken.
  1860-07-07 Återresa från Smedjebacken mot Strömsholm. Denna resa åker kungen med s/s Falken.
  1861 Ångslupsbolaget Örnen byter namn till Ångslupsbolaget Phoenix, Stockholm.
  1863 Ångslupsbolaget Phoenix köps av Stockholms Ångslups AB, Stockholm som övertar fartyget.
  1866-05-03 Såld till Åbo, Finland. Bogserbåt.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Örnen
Tillbaka till Ångslupsbolaget Phoenix
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.