Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Indal
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 1/1987, S24
* Lubrikatorn 1/1988, S4
  Byggd 1864
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 143
  Registernr -
  Fartygstyp Akterhjulångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,37 meter -
  Största bredd 3,21 meter -
  Djupgående 1,89 meter -
  Brt/Nrt 28/14 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864-10 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Indal till Indals Elfs Communikations AB, Sundsvall. Trafik på nedre Indalsälven, traden Lidens färjeläge - Lunde vid Bergeforsen.
  1866 Omdöpt till Skönvik. Ombyggd och reparerad vid Vindskärs Varv, Sundsvall. Ny ångmaskin installerad. Trafik som bogser- och passagerarbåt på Indalsälven.
  1869 Såld till Skönviks AB, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Fjäl.
  1871-09-21 Kolliderar utanför Sunds sågverk med ångfartyget Skarpskytten. Skönvik får skador på styrbordssidan.
  1884 Såld till A P Andersson, Sundsvall och omdöpt till Wiking.
  1887 Såld till J Höglund, Sundsvall och omdöpt till Iris.
  1893 Såld till Johannedals Trävaru AB, Johannedal.
Tillbaka till Indals Elfs Communikations AB
Tillbaka till Skönviks AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.