Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Indal
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 1/1987, S24
* Lubrikatorn 1/1988, S4
  Byggd 1864
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 143
  Registernr -
  Fartygstyp Akterhjulångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,37 meter -
  Största bredd 3,21 meter -
  Djupgående 1,89 meter -
  Brt/Nrt 28/14 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864-10 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Indal till Indals Elfs Communikations AB, Sundsvall. Trafik på nedre Indalsälven, traden Lidens färjeläge - Lunde vid Bergeforsen.
  1866 Omdöpt till Skönvik. Ombyggd och reparerad vid Vindskärs Varv, Sundsvall. Ny ångmaskin installerad. Trafik som bogser- och passagerarbåt på Indalsälven.
  1869 Såld till Skönviks AB, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Fjäl.
  1871-09-21 Kolliderar utanför Sunds sågverk med ångfartyget Skarpskytten. Skönvik får skador på styrbordssidan.
  1884 Såld till A P Andersson, Sundsvall och omdöpt till Wiking.
  1887 Såld till J Höglund, Sundsvall och omdöpt till Iris.
  1893 Såld till Johannedals Trävaru AB, Johannedal.
Tillbaka till Indals Elfs Communikations AB
Tillbaka till Skönviks AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.