Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lilla Edet
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, Brev, 2013-07-30 PN
* Sveriges Skeppslista 1905-06, s226
  Byggd 1873
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 177
  Registernr 2540
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,06 meter 29,99 meter
  Största bredd 5,80 meter 5,64 meter
  Djupgående 2,35 meter 2,28 meter
  Brt/Nrt 128/101 138/66
  Maskineri 1 x Göteborg ångmaskin 1 x GM
  Effekt 168 hk, 123 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Lilla Edet till Nya Ångbåts AB Lilla Edet, Gamla Lödöse. Trafik på traden Lilla Edet - Göteborg - Särö.
  1892 Ny ångmaskin och ångpanna installeras vid Thorskogs Mekaniska Verkstad, 250 hk, 184 kW.
  1895 Omdöpt till Särö. Trafik på traden Göteborg - Särö.
  1908-02-08 Såld till godsägare Karl Forsström, Förby, Finland för 25.000 kr och omdöpt till Finby. Hemort Finby.
  1908-05-09 Överförd till Finby Ångbåts AB, Finby. Trafik på traden Åbo - Pargas - Hangö.
  1913 Flyttas till traden Åbo - Kimito - Helsingfors.
  1916-06-14 Rekvirerad av Tyska marinen. Mindepåfartyg.
  1918 Återlämnad till Finby Ångbåts AB, Finby.
  1918-11-16 Såld till AB Skärgårdstrafik, Helsingfors för 350.000 FIM och omdöpt till Östern. Trafik på traden Helsingfors - Pörtö - Härpe (Pernå)
  1920-08-17 Övertas av AB Skärgårdstrafik AB:s konkursbo.
  1920-08-25 Såld på exekutiv auktion till bokförläggare Holger Schildt och ingenjör Georg F. Jansson, Helsingfors.
  1923-10-12 Såld till sjökapten Anders Victor Sundman, Helsingfors.
  1924-05-08 Såld till Ångbåts AB Sydvästra Skärgården, Nagu. Trafik på traden Åbo - Nagu - Korpo.
  1924-10-27 Ångbåts AB Sydvästra Skärgården byter namn till Ångbåts AB Södra Nagu, Nagu.
  1925 Ny ångmaskin från OY Warkaus, 168 hk, 123 kW, installeras.
  1950 Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat GM, installeras. Maskinen kommer med stor sannolikhet från fd. amerikanska minsveparen BYMS 2173.
  1965-10-06 Såld på exekutiv auktion till Soralaivat, omist. T. Tuominen ja kumpp.
  1966 Såld till Airiston Sora OY. Används som logomentsfartyg vid ön Sandö där man 1968 öppnar en grustäkt.
  197? Överbyggnaden eldas upp. Skrovet täcks med sand.
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Lilla Edet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.