Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nordstjernan
Nordstjernan vid Sulviks brygga, Arvika 1910-06-25
Nordstjernan vid Sulviks brygga, Arvika 1910-06-25
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2010-08-11 PN
* Stoten, veteranen, S?
* Länspumpen 3/1996, Reg
* Båtar på Vänern Del 1, S219-220
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S176
  Byggd 1884
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 230
  Registernr 2310
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFHC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 27,16 meter 27,16 meter
  Största bredd 4,84 meter 4,84 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 106/71 114/65
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Nordstjernan till Teodor Traung, Arvika. Trafik på traden Arvika - Säffle.
  1901 Såld till Ångfartygs AB Byelfven, Gillberga. Fortsatt trafik på trafen Arvika - Säffle.
  1914-12-13 Grundstöter i snötjocka vid Tjuvholmarna i Glafsfjorden vid färd från Arvika mot Norra Fjöle. Fartyget får slagsida och överges på grundet. Bärgas senare.
  1931-02 Såld till Severin Carlsson, Töreboda för 2.000 kr.
  1931-07 Skrotas i Sjötorp.
Tillbaka till Teodor Traung
Tillbaka till Ångfartygs AB Byelfven
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.