Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrtelje
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Kustsjöfart, 1996, S245
* Götaverken 1841-1941, S152
* Götaverken 125 år 1841-1966, S122
* Skärgårdsbåten 1/1992, S25-27
  Byggd 1872
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 165
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 34,29 meter -
  Största bredd 5,49 meter -
  Djupgående 2,8 meter -
  Brt/Nrt 150/- -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Norrtelje till Ångfartygsbolaget Roslagen, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Furusund - Norrtälje.
  1877 Ångfartygsbolaget Roslagen ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Roslagen.
  1881-05 Såld till Ångfartygs AB Tärnan, Vasa, Finland och omdöpt till Tärnan. Trafik på traden Wasa - Kalajoki.
  1883-05-26 Såld till Wasa Kustångbåts AB, Vasa.
  1897-04-10 Såld till Ångfartygs AB Wasa, Vasa.
  1898-05-23 Ångfartygs AB Wasa går ihop med Wasa Kustångbåts AB, Vasa som övertar fartyget.
  1905-04-27 Såld till Gamla Karleby Exportförening, Gamla Karleby.
  1912-12-31 Såld till Handelsfirman Slotte & Lerbacka och J W Sund, Gamla Karleby. Insatt i trafik längs finska kusten.
  1913-05-14 Såld till Rederi AB Nord, Gamla Karleby.
  1915-11-01 Såld till Johannes Blenner, Helsingfors och omdöpt till Bonus.
  1917-07-13 Lämnar Gävle för färd mot Mäntyluoto med en last av maskindelar.
  1917-07-14 Kl. 06.30 uppbringas fartyget av en tysk ubåt 30 distansminuter väst/nordväst om Enskär. Besättningen tvingas via livbåtar över till den svenska sonerten Farvetti. Ubåten försvinner sedan från platsen men återkommer senare på dagen och sänker då Bonus.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Roslagen
Tillbaka till Ångfartygs AB Roslagen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.