Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Polstjernan
Sjöstjernan i Hammarbyhamnen 2005-03-08
Sjöstjernan i Hammarbyhamnen 2005-03-08
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 34, april 1976, S4
* Skärgårdsbåten 2/1972, S23
* SSRS Årsbok 1981, S140
* Båtologen 5/2013, S296
* Sveriges Skeppslista 1968, S96
* Sveriges Skeppslista 1969, S96
* Sveriges Skeppslista 1970, S94
* Sveriges Skeppslista 1971, S92
* Sveriges Skeppslista 1972, S90
* Sveriges Skeppslista 1973, S88
* Sveriges Skeppslista 1980, S64
* Sveriges Skeppslista 1981, S72
* Sveriges Skeppslista 1989, S94
* Sveriges Skeppslista 1992, S112
* Sveriges Skeppslista 1997, S106
* Sveriges Skeppslista 1998, S106
* Sveriges Skeppslista 2001, S114
* Sveriges Skeppslista 2005, S120
* Sveriges Skeppslista 2006, S124
  Byggd 1890
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 248
  Registernr 10811
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SFRE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 23,68 meter
  Största bredd - 4,64 meter
  Djupgående - 2,94 meter
  Brt/Nrt - 59/28
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt - 272 hk, 200 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Polstjernan till Venerns Seglationsstyrelse, Åmål. Lotsångare på Vänern.
  1929 Såld till Mariestads Bryggeri, Mariestad. Motoriserad.
  1955 Såld till Göteborgs Trafik AB. Ombyggd. Ny huvudmaskin, 324 hk, 238 kW, installeras.
  1970 Såld till Öckerö kommun, Öckerö.
  1972 Maskinhaveri. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 330 hk, 243 kW, installeras.
  1980-02-17 Grundstöter kl. 00.30 vid Varholmen i tät dimma. Assisterad av räddningskryssaren Ulla Rinman från SSRS Rörö. Ulla Rinman ersätter sedan Polstjernan på natturen.
  1980 Omdöpt till Polstjernan I.
  1981 Såld till pr/A Oddeby, Göteborg och omdöpt till Sjöstjernan.
  1981 Såld till P Gullberg, Mariestad.
  1988 Såld till Rederi Sjöstjernan HB, Stockholm för 1 milj SEK.
  2003-04-07 Rederi Sjöstjernan HB byter namn till Rederi Belsebub HB, Stockholm.
  2003 Såld till Jakob Ödegaard, Tullinge.
  2013-08-05 Såld till Christofer Andersson, Johanneshov.
Tillbaka till Göteborgs Trafik AB
Tillbaka till Öckerö kommun
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.