Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Byfjorden
Burö i Söderhamn 1973-07-28
Burö i Söderhamn 1973-07-28
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1903
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 285
  Registernr 4184
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SKTI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,86 meter 30,22 meter
  Största bredd 6,41 meter 6,41 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 129/33 235/138
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Nohab MG-6
  Effekt 245 hk, 180 kW 360 hk, 265 kW
  Toppfart 11 knop 12 knop
  Kapacitet - 401 passagerare
  Historik
  1903-04-25 Sjösatt.
  1903-06-20 Prov- och besiktningsresa.
  1903-07-31 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Byfjorden till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Hemort Uddevalla. Byggnadskostnad 74.900 SEK. Trafik på traden Uddevalla - Lysekil.
  1903-08-04 Insatt i trafik på traden Uddevalla - Sundsandvik - Henån - Morlanda - Källviken - Fiskebäckskil - Lysekil.
  1903-08-03 Ommätt. Mått 29,86 x 6,41 meter. Nytt tonnage 181/85.
  1911-05-27 Ommätt. Mått 29,86 x 6,41 meter. Nytt tonnage 184/86.
  1918-04-06 Kolliderar på eftermiddagen med motorbåten Ida från Gravarne vid färd från Lysekil mot Uddevalla. Motorbåten sjunker efter några minuter. Ida bärgas senare samma månad.
  1922-10-18 Ommätt. Mått 29,86 x 6,41 meter. Nytt tonnage 201/103.
  1943-01-20 Såld till Kungliga Marinförvaltningen, Stockholm för 125.000 SEK och omdöpt till Skarpö med beteckningen J 305. Transport- och permitentbåt i Karlskrona och Vaxholm.
  1946-01-02 Insatt i vintertrafik på traderna Stockholm - Vaxholm - Boda - Puttisholmen - Överby - Djurö - Stavsnäs och Stavsnäs - Styrsvik - Gatan - Skarp-Runmarn - Hasselö - Sandhamn.
  1947-06-02 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 32.775 SEK och omdöpt till Burö. Ny hemort Hälsö. Ombyggd vid J.W. Bergs Varv & Mek Verkstad AB, Hälsö. Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Nohab MG-6, 360 hk, 265 kW, installeras.
  1949-07-19 Insatt i trafik på traden Göteborg - Rörö.
  1949-10-03 Ommätt. Nya mått 30,22 x 6,41 meter. Nytt tonnage 235/138.
  1955-03-03 Kolliderar på morgonen utanför Grötö i tät dimma med skärgårdsbåten Svea vid färd in mot Göteborg. Fartygen kolliderar stäv mot stäv i låg hastighet och inga stötrre skador uppstår. Båda fartygen kan efter incidenten fortsätta sina färder.
  1969-08-10 När man avgår från bryggan i Knippla upptäcker inte kaptenen segeljollen från GKSS som passerar strax bredvid fartyget. Den lilla jollen dras in under Burö men de två ombord, en medelålders man och en sjuårig flicka, hinner innan dess kasta sig överbord. De simmar oskadda in till kajen där de kan ta sig upp ur vattnet.
  1969-10-30 Upplagd vid Stenpiren, Göteborg efter sommarens trafik.
  1970-05 Uthyrd till Torbjörn Lundberg, Fingal Pettersson, Lasse Rydén och Claes Pettersson. Flytande diskotek i tre månader i Fjällbacka under namnet "Klubb Burö".
  1971-12-03 Såld till Ljungsvik & Carlsson AB, Göteborg för 10.000 SEK.
  1972-05-18 Såld till Per Bertil Broberg (1/2) och Per Einar Modin (1/2), Söderhamn för 15.000 SEK. Ny hemort Söderhamn. Flytande diskotek i Söderhamn.
  1974-03-07 Såld till Carl Waldemar Christensen, Örnsköldsvik för 10.500 SEK.
  1974-10 Bogserat av lastfartyget Hamnfjord till Ystad för skrotning.
  1975 Avfört från skeppsregistret som skrotad.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.