Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hållsviken II
Trafik i Hjo ca. 1890n
Trafik i Hjo ca. 1890
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-10-26 PN

* Sveriges Inre Vattenvägar Del 4, 1981, S159
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S224, 307, 311, 315

* Skärgårdsbåten 3/1976, S18
* Skärgårdsbåten 4/1979, S10-11
* Skärgårdsbåten 3/1992, S23-26
* Skärgårdsbåten 4/1992, S20-23

* Göteborgsposten 1870-10-03
* Nya Dagligt Allehanda 1870-10-11
* Aftonbladet 1870-10-12
* Nya Dagligt Allehanda 1871-05-04
* Nya Dagligt Allehanda 1871-06-16
* Nya Dagligt Allehanda 1871-06-19
* Nya Dagligt Allehanda 1871-06-22
* Nya Dagligt Allehanda 1877-09-01
* Nya Dagligt Allehanda 1877-09-03
* Nya Dagligt Allehanda 1878-05-08
* Nya Dagligt Allehanda 1878-06-17
* Dagens Nyheter 1878-06-18
* Dagens Nyheter 1882-08-07
* Nya Dagligt Allehanda 1884-06-03
* Dagens Nyheter 1885-05-12
* Aftonbladet 1885-05-13
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-13
* Post- och Inrikes Tidningar 1885-05-13
* Aftonbladet 1885-06-23
* Post- och Inrikes Tidningar 1885-06-23
* Stockholms Dagblad 1885-06-23
* Nya Dagligt Allehanda 1886-05-03
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-13
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-15
* Dagens Nyheter 1887-06-16
* Aftonbladet 1887-08-27
* Nya Dagligt Allehanda 1887-09-01
* Dagens Nyheter 1888-10-31
* Svenska Dagbladet 1888-11-01
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-11-07
* Jönköpingsposten 1888-11-14
* Svenska Dagbladet 1888-11-14
* Östgöta Correspondenten 1888-11-14
* Jönköpingsposten 1888-12-05
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1888-12-12
* Östgöta Correspondenten 1888-12-15
* Dagens Nyheter 1889-12-10
* Östergötlands Veckoblad 1892-11-04
* Jönköpingsposten 1893-03-17
* Östgöta Correspondenten 1893-03-18
* Jönköpingsposten 1893-05-05
* Jönköpingsposten 1893-12-13
* Jönköpingsposten 1894-03-19
* Jönköpingsposten 1894-08-22
* Jönköpingsposten 1894-10-26
* Aftonbladet 1895-12-13
* Dagens Nyheter 1895-12-13
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-12-13
* Jönköpingsposten 1895-12-13
* Jönköpingsposten 1895-12-16
* Jönköpingsposten 1895-12-21
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-12-30
* Jönköpingsposten 1895-12-30
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-12-31
* Svenska Dagbladet 1896-01-07
* Östgötaposten 1896-01-17
* Svenska Dagbladet 1896-01-24
* Svenska Dagbladet 1897-05-14
* Göteborgs Aftonblad 1897-05-26
* Svenska Dagbladet 1897-05-26

* 112,5 x 18 fot (x 0,2969 = 33,40 x 5,34 meter)
  Byggd 1870
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 161
  Registernr 2056
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDFG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 33,38 meter 33,40 meter
  Största bredd 5,36 meter 5,34 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 150/118 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart 10 knop 11 knop
  Kapacitet - 280 passagerare
  Historik
  1870-10-01 Prov- och besiktningstur.
  1870-10 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Hållsviken II till Firma Wilh. H. Kempe, Södertälje.
  1870-10-10 Anländer till Stockholm på leveransresan från Göteborg.
  1870-10-11 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Trosa - Hållsviken.
  1871-05-06 Uthyrd till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Uppsala.
  1871-06-22 Åter till ägaren. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - väster om Mörkö - Hållsviken - Trosa.
  1877-09-06 Flyttar till traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - öster om Mörkö - Tottnäs.
  1878 Traden förlängs till Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - öster om Mörkö - Tottnäs - Trosa.
  1878-06-15 En brand uppstår ca. kl. 17.00 i träbeklädnaden runt ångpannan när fartyget ligger förtöjt vid Riddarholmen i Stockholm. Elden släcks inom en halvtimme av besättningen tillsammans med brandmän från brandstationen i Rådhuset.
  1882-08-06 Kolliderar ca. kl. 9.00 med ångfartyget Aros utanför Riddarholmskajen, Stockholm. De båda ångarna törnar emot varandra när de avgår från kajen med lustresande till Trosa respektive Gripsholm. Aros kan utan problem fortsätta sin resa medan Hållsviken II får avbryta färden och återvända till kajen med en skada på ångpannan.
  1884 Traden ändras till Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - öster om Mörkö - Tottnäs - Hållsviken.
  1885-05-09 Grundstöter ca. kl. 06.00 i närheten av Bokö, utanför Trosa, vid färd från Hållsviken mot Stockholm. Fartyget tar in vatten och kapten kör upp mot land för att inte sjunka. Efter att dykare tätat läckan tillfälligt kan fartyget dagen efter, för egen maskin gå till Ekensbergs varv i Stockholm för reparation. Orsak till grundstötningen är att fartyget går fel sida om en prick vid Boköbygrund.
  1885-05-15 Åter i trafik efter reparationen.
  1885-06-21 Grundstöter på eftermiddagen i Fyrisån vid färd från Uppsala mot Stockholm under en lustresa. En bogserbåt som finns i närheten kommer till undsättning och drar loss Hållsviken II, som kan fortsätta färden till Stockholm.
  1886 Traden ändras till Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - öster om Mörkö - Tottnäs.
  1887-06-14 Firma Wilh. H. Kempe går ihop med Ångbåtsbolaget Mälaren och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje som övertar fartyget. Hemort Stockholm. Upplagd.
  1887-09-01 Insatt i trafik under hösten på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Tottnäs. Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm efter avslutad trafik.
  1888-10-31 Avgår från Stockholm mot Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala för att genomgå en renovering inför trafik på Vättern. Omdöpt till Trafik.
  1888-11-30 Ommätt. Mått 32,40 x 5,17 meter. Tonnage 150/118.
  1888-12-10 Insatt i trafik på Vättern, traden Hjo - Hästholmen i sammarbete med järnvägsbolagen Fågelsta-Vadstena-Ödeshögs Järnväg (FVÖJ) och Hjo-Stenstorps Järnväg (HSJ).
  1892-11-01 Upplagd efter att det nya ångfartyget "Trafik" levererats.
  1893-03 Såld till Ångbåts AB Jönköping-Motala, Jönköping för 15.000 SEK och omdöpt till Östern. Hemort Jönköping. Trafik på traden Jönköping - Visingsö - Gränna - Stava - Hästholmen - Borghamn - Vadstena - Motala - (Medevi).
  1894-03 Ny ångpanna och ny bättre propeller installeras vid Motala Verkstads Nya AB, Motala. Ny toppfart 11 knop.
  1894-07 Traden ändras till Jönköping - Visingsö - Gränna - Stava - Hästholmen - Hjo - Vadstena - Motala - Askersund.
  1895-12-11 Grundstöter ca. kl. 21.20 på en sandbank vid Visingsö norra udde vid färd från Hästholmen mot Jönköping med en stor last av spannmål. Fartyget springer läck, får kraftig styrbords slagsida och sjunker till botten med halva överbyggnaden över vattenytan. De fem i besättningen och den enda passageraren tar sig i land med fartygets livbåt och med hjälp av en tillskyndade fiskebåt. Orsak till grundstötningen är försumlighet från rorgängaren, då grundet är utsatt på sjökortet och lungt och klart väder råder.
  1895-12-29 Länspumpning av fartyget inleds av bärgningsbolaget Neptun men avbryts på grund av kraftiga nordliga vindar och höga vågor. Bärgningsbolaget anser fartyget omöjligt att bärga och beslutar sig därför att lämna platsen och lämna fartyget åt sitt öde.
  1896-01-22 Vraket sålt på auktion till Ångbåts AB Jönköping-Motala, Jönköping för 895 SEK.
  1897-05-22 Ångmaskinen bärgas. Arbete pågår för att även bärga ångpannan.
Tillbaka till Firma Wilh. H. Kempe
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.