Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ylva
Ylva af Käringön i Köpenhamn, Danmark 2016-04-16
Ylva af Käringön i Köpenhamn, Danmark 2016-04-16
Foto: Michael Schleef
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-23 PN, Foto
* Ångbåten 38, april 1977, S27
* Båtologen 1/2013, S43
* Sveriges Skeppslista 1960, S154
* Sveriges Skeppslista 1962, S148
* Sveriges Skeppslista 1963, S142
* Sveriges Skeppslista 1965, S140
* Sveriges Skeppslista 1969, S124
* Sveriges Skeppslista 1970, S120
* Sveriges Skeppslista 1971, S118
* Sveriges Skeppslista 1972, S116
* Sveriges Skeppslista 1973, S114
* Sveriges Skeppslista 1980, S92
* Sveriges Skeppslista 1981, S102
* Sveriges Skeppslista 1989, S116
* Sveriges Skeppslista 1992, S136
* Sveriges Skeppslista 1997, S130
* Sveriges Skeppslista 1998, S132
* Sveriges Skeppslista 2001, S140
* Sveriges Skeppslista 2005, S150
* Sveriges Skeppslista 2006, S156
  Byggd 1951
  Varv De Haan & Oerlemans, Heusden, Nederländerna
  Varvsnummer 261
  Registernr 9271
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5395797
  Signal SFVL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,54 meter 26,54 meter
  Största bredd 6,02 meter 6,09 meter
  Djupgående 2,47 meter 2,24 meter
  Brt/Nrt 125/59 94/28
  Maskineri 1 x Nohab MG 1 x Grenaa Motorfabrik
  Effekt 325 hk, 239 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart 12 knop 12 knop
  Kapacitet - 240 passagerare
  Historik
  1951-06 Levererad av De Haan & Oerlemans som Ylva till AB Långedrag, Göteborg. Byggnadskostnad 211.000 Fls. Trafik i Göteborgs södra skärgård för Styrsö Trafik AB, Göteborg.
  1969-09-19 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 250.000 kr.
  1973-01 Ny huvudmaskin, av fabrikat Grenaa Motorfabrik, 550 hk, 404 kW, installeras.
  1983-04 Uthyrd till Firma Björn Tobin, Käringön. Trafik på traden Hälleviksstrand - Käringön, Orust.
  1985 Såld till Firma Björn Tobin, Käringön för 1,405 milj SEK och omdöpt till Ylva af Käringön. Fortsatt trafik på traden Hälleviksstrand - Käringön, Orust.
  1995 Firma Björn Tobin bildar KäringöTrafiken.
  2002-07-10 Får maskinhaveri efter avgång från Hälleviksstrand. Räddningsbåtarna Rescue Lars Prytz och Rescue Thomas Stenberg från SSRS Käringön bogserar fartyget tillbaka in till Hälleviksstrand där de 188 passagerarna får gå av.
  2005-08-18 Får roderhaveri på Käringöfjorden. Bogseras till kaj på Käringön av Rescue Lars Prytz och Rescue Thomas Stenberg från SSRS Käringön. Bogseras senare från Käringön till Djupviks Varv, Tjörn av Rescue Broström från samma räddningsstation.
  2007 Upplagd vid Djupviks varv AB, Tjörn.
  2012-12-10 Såld till Ulrik och Lina Winding, Köpenhamn, Danmark. Bostadsbåt.
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Firma Björn Tobin
Tillbaka till KäringöTrafiken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.