Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Korpo
Lagnö vid Malmqvist Båtvarv, Tynningö 2013-01-19
Lagnö vid Malmqvist Båtvarv, Tynningö 2013-01-19
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* www.muskovarvet.se, WEB 2007-06-30 PN
* Djurgårdsvarvet.se, WEB 2007-01-14
* Erik Hag, SAM, 2007-01-14 PN
* Djurgårdsvarvet AB, EMA 2007-03-13 KN
* Skeppsregistret, Klubb Maritim.com, PDF 2007-08-04
  Byggd 1957
  Varv A. Ahlström Oy, Varkaus, Finland
  Varvsnummer 752
  Registernr 16252
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal OF-2475, numera svensk signal SMCX
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,85 meter 43,62 meter
  Största bredd 7,02 meter 8,10 meter
  Djupgående 2,85 meter 2,03 meter
  Brt/Nrt 125/47 215/64
  Maskineri - 2 x Volvo Penta D16 MH
  Effekt 188 hk, 138 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 197 passagerare
   - 24 personbilar
  Historik
  1957 Levererad av A. Ahlström Oy som Korpo till Väg- och farledsstyrelsen, Åbo, Finland. Trafik på leden Nagu - Korpo.
  1969 Ombyggd vid Oy Laivateollisuus, Åbo, Finland. Förlängd med 14,77 meter och breddad med 2,38 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Detroit 71 V12, 690 hk, 507 kW, installeras.
  1995 Såld till HK Service Oy, Korpo, Finland. Insatt i trafik på leden Mossola - Iniö (Dalen) för Finska Sjöfartsverket under perioden maj till september.
  1999-06 Omdöpt till Inimo.
  2001-12-28 Uthyrd under vintern till Kumlinge Skärgårdstrafik AB, Kumlinge. Trafik på leden Kumlinge - Enklinge, Åland för Ålands Lanskapsstyrelse.
  2006-09-08 Såld till Malmqvist Sjö- & Allservice AB, Tynningö för 235.000 EUR.
  2007-02-08 Ankommer till Muskövarvet AB, Muskö för ombyggnad. Bland annat handikappanpassas passagerarutrymmena och maskinerna renoveras.
  2007 Omdöpt till Lagnö och insatt i trafik på leden Norra Lagnö - Tynningö.
  2012-12-31 Sista turen på leden kl. 22.00 innan leden blir statlig och övertas av Trafikverket Färjerederiet från årsskiftet.
  2013 Upplagd vid Malmqvist Båtvarv, Tynningö.
  2017-11-30 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Västra Frölunda.
  2018-06-11 Omdöpt till Svea.
  2018-06 Ombyggd vid Kållandsö Varv AB, Lidköping med bland annat nya ramper. Nya huvudmaskiner installeras.
  2019-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16 MH, 1.200 hk, 882 kW, installeras tillsammans med nya hjälpmaskiner vid Ö-varvet AB.
Tillbaka till Malmqvist Sjö- & Allservice AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.