Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta
Göta vid Träpiren i Göteborg ca. 1937
Göta vid Träpiren i Göteborg ca. 1937
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1895
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 105
  Registernr 2818
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGHV, senare SEPU
  Systerfartyg Svea
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,20 meter 28,20 meter
  Största bredd 5,82 meter 5,82 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 121/84 164/93
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 333 passagerare -
  Historik
  1894-10-05 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg om byggnadet av två passagerarångfartyg. Kontrakterad byggnadskostnad för båda fartygen 114.000 SEK.
  1895-07-29 Prov- och besiktningstur.
  1895-07 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Göta till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Hemort Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1904 Skrovet, som hittils varit svart, målas vitt.
  1922-05-19 Såld på exekutiv auktion till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för 30.000 SEK. Ny hemort Marstrand.
  1925-01-19 Ommätt. Mått 28,20 x 5,82 meter. Tonnage 121/54.
  1926-04-22 Ommätt. Mått 28,20 x 5,82 meter. Tonnage 161/93.
  1933-06-06 Ommätt. Mått 28,20 x 5,82 meter. Tonnage 164/93.
  1936-06 Uthyrd till Styrsö Trafik AB, Styrsö. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1936-09-01 Såld till Styrsö Trafik AB, Göteborg för 35.000 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1942 Ombyggd med värmesystem och elektriskt ljus.
  1951-06-07 Såld till Marstrands Rederi AB, Marstrand för 13.500 SEK. Ny hemort Marstrand. Trafik på traden Göteborg - Marstrand.
  1951-07-31 Vid tillägg i Marstrand för man inte stopp i maskin tillräckligt snabbt utan kör in i kajen. Fler passagerare som ställt sig upp på fördäck för att gå av ramlar omkull och 10 personer skadas. Fartyget skadas dock inte allvarligt utan kan återvända till Göteborg i stort sett oskadd.
  1951-08-12 Totalförstörs i en brand i hamnen i Skärhamn. Eftersom branden hotar det tättbebyggda samhället bogserar man ut det brinnande fartyget från hamnen för att inte branden ska sprida sig. Fartyget brinner ner till skrovet och det återstår endast förvridna plåtrester när branden är släckt. Resterna av fartyget bogseras till Ringön, Göteborg.
  1951-08-16 Såld via Sjöförsäkrings AB Gauthiod, Göteborg till Kaptensgatans Textil- & Metallaffär, Göteborg för 8.000 SEK.
  1951-08-31 Såld till Sten Allan Olsson, Göteborg för 12.000 SEK.
  1952-11-27 Såld till AB Glückmans Metallaffär, Göteborg för 10.000 SEK för skrotning. Innan fartyget skrotas stjäls bottenventilerna varvid fartyget sjunker.
  1952-12-29 AB Glückmans Metallaffär meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.