Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svea
Svea vid Pålverket, Ringön, Göteborg 1969-12
Svea vid Pålverket, Ringön, Göteborg 1969-12
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1895
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 104
  Registernr 2767
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGFB, senare SGRK
  Systerfartyg Göta
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,20 meter 28,20 meter
  Största bredd 5,82 meter 5,82 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 125/90 195/129
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Skandia 3 cyl
  Effekt 200 hk, 147 kW 315 hk, 232 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 333 passagerare -
  Historik
  1894-10-05 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg om byggnadet av två passagerarångfartyg. Kontrakterad byggnadskostnad för båda fartygen 114.000 SEK.
  1895-04-02 Sjösatt.
  1895-06-01 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Svea till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Hemort Göteborg. Prov- och leverandsturen görs ca. kl. 16.00.
  1895-06-02 Insatt i trafik på traden Göteborg - Klippan - Långedrag - Styrsö Havsbad - Stjärnvik - Brännö.
  1895-08-02 Flyttas till Göteborgs norra skärgård, traden Göteborg - Klippan - Hjuvik - Kalvsund - Öckerö.
  1896-05 Får nytt certicikat för 384 passagerare.
  1896-07-11 Vid ankomst till ångslupsbryggan, Göteborg kl. 20.35 kör man med full fart in i bryggan. Flera av passagerarna ramlar omkull och några av dem får mindre skador. På bryggan går flera bjälkar och plankor sönder. Orsak till incidenten är att maskinisten slår full fart famåt istället för back.
  1896-09-02 Vid ankomst till Långedrag ca. kl. 15.30 kör man med några knops fart in i bryggan, som får stora skador. Orsak till incidenten uppges vara den starka blåsten som drivit fartyget mot bryggan.
  1904 Skrovet, som hittils varit svart med gul överbyggnad, målas vitt.
  1905-08-22 Vid passering av Lindholmen vid färd utåt skärgården kör man emot en dykdalb, som går lossnar från sitt fäste och följer med fartyget en liten bit.
  1905-09-02 Kolliderar vid Dalsarna med ångfartyget Styrsö I vid färd från Styrsö mot Göteborg. Styrsö I får skador på styrbordssidan. Kollisionen inträffar när de båda fartygen kör bredvid varandra och Svea måste svänga åt babord för att inte komma för nära land. Rådhusrätten dömer den 29 oktober 1906 Svea som ansvarig till olyckan då de anser att Svea som upphinnande fartyg istället skulle sänkt hastigheten.
  1922-05-19 Såld på exekutiv auktion till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för 25.000 SEK. Hemort Marstrand. Renoveras.
  1922-07-05 Insatt i trafik på traden Göteborg (Nya träpiren) - Hönö Heden - Hönö Havsbad (Klova).
  1922-07-10 Kolliderar ca. kl. 17.20 med ångfartyget Ärlan vid ankomst till Träpiren, Göteborg. Ärlan lämnar sin kajplats och backar då in i styrbords sida på Svea som passerar bakom. Svea får en stor buckla i skrovet och ett fönster krossas. Reparationen av Svea kostar 2.458,54 SEK. Rådhusrätten meddelar i sitt utslag den 24 april 1924 att befälhavarna på båda fartygen har lika mycket skuld till incidenten.
  1923-05 Trafik på traden Göteborg (Träpiren) - Hönö Heden - Öckerö - Hälsö - Knippla - Rörö.
  1925-01-15 Ommätt. Mått 28,20 x 5,82 meter. Tonnage 127/61.
  1928 Ombyggd med bland annat övre däck inbyggt med stora fönster.
  1928-04-12 Ommätt. Mått 28,20 x 5,82 meter. Tonnage 161/93.
  1933-06-06 Ommätt. Mått 28,20 x 5,82 meter. Tonnage 161/90.
  1936-03-28 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 50.000 SEK. Hemort Hälsö. Trafik på traden Göteborg - Hönö Heden - Grötö - Öckerö
  1941 Rekvirerad av Flottan som transport- och permittentbåt.
  1947 Återlämnad till ägarna.
  1952-04 Motoriserad vid J.W. Bergs Mekaniska Verkstad, Hälsö. Ny huvudmaskin, av fabrikat 3-cyl Skandia tändkulemotor, 315 hk, 232 kW, installeras.
  1953 Ombyggd. Akterdäcket byggs in, fördäcket höjs och ny övre däcksbyggnad i lättmetall byggs. Dessutom byggs en ny kommandobrygga.
  1955-12-15 Får maskinhaveri ca. kl. 18.00 i hård vid och tätt snöfall mellan Stora Porsholmen och Kattskär, söder om Hjuvik och driver på grund med 35 passagerare ombord. Passagerarna evakueras av fiskebåtar som sedan försöker dra loss fartyget men detta misslyckas. Dras loss under natten av bogserbåtarna Rudolf och Sven från Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB. Fartyget får inte några skador vid incidenten och kan dagen efter gå enligt tidtabell.
  1963-07-19 Kolliderar med fiskebåten GG 17 av Styrsö utanför fiskhamnen vid färd från Öckerö mot Göteborg. Fiskebåten får ett stort hål i bordläggningen och sjunker omedelbart. De två besättningsmännen räddas ombord på Svea. Fiskebåten bärgas senare samma dag av Göteborgs hamn. Orsak till kollisionen är att en pir skymmer sikten för fiskebåten när de lämnar fiskhamnen och därför inte ser Svea innan det är för sent.
  1964-06 Uthyrd till och med 6 septembertill Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Nynäshamn - Nåttarö - Rånö som ersättare för ångfartyget Saltsjön som i sin tur ersätter det havererade ångfartyget Saxaren i Stockholms mellersta skärgård.
  1965-04-20 Uthyrd till Göteborgs Centralbibliotek till och med 29 april som bokbåt i Göteborg och Bohusläns skärgårdar mellan Donsö och Kosteröarna.
  1967-06-01 Upplagd vid Ringön, Göteborg. Vid uppläggningsplatsen vandaliseras fartyget svårt.
  1970-11-06 Såld till Nils-Gunnar Bertil Bengtsson (1/2) och Kenneth Rolf Lundgren (1/2), Varberg för 4.000 SEK. Hemort Varberg. Inredd som restaurang och diskotek. Får dock inte ligga i Varbergs hamn utan förpassas till fjärde vik på Getterön utanför Varberg.
  1971-06-28 Sliter sig under en storm och driver på grund i den sk. andra vik.
  1971-07 Såld till Dick Rubertsson och Karl Anders Petrus, Mariestad. Hemort Varberg. Bärgas av ägarna själva och förs till Varberg för skrotning.
  1971-07-16 Under skrotning i Varbergs hamn utbryter en brand ombord. Fartyget blir totalt utbränt. Man tror att branden startades av en svetsloppa som uppstått vid södersvetsning av skrovet. Det utbrända fartyget överges och blir liggande i hamnen till kommunens förtret.
  1973-01-25 Skänkt till Varbergs kommun, Varberg via gåvobrev.
  1973-05-30 Varbergs kommun meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 974 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.