Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svea
Svea vid Pålverket, Ringön, Göteborg 1969-12
Svea vid Pålverket, Ringön, Göteborg 1969-12
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 29, dec 1974, S10-19
* Ångbåten 117, 4/2004, S19-20
* Sveriges Skeppslista 1951, S128
* Sveriges Skeppslista 1960, S136
* Sveriges Skeppslista 1962, S132
* Sveriges Skeppslista 1963, S126
* Sveriges Skeppslista 1965, S124
* Sveriges Skeppslista 1966, S124
* Sveriges Skeppslista 1967, S112
* Sveriges Skeppslista 1968, S110
* Sveriges Skeppslista 1969, S112
* Sveriges Skeppslista 1970, S108
* Sveriges Skeppslista 1971, S108
* Sveriges Skeppslista 1972, S104
* Sveriges Skeppslista 1973, S200
* Kontrakt från EMV
* Arkivmappen i Riksarkivet
  Byggd 1895
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 104
  Registernr 2767
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGFB, senare SGRK
  Systerfartyg Göta
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,20 meter 28,20 meter
  Största bredd 5,82 meter 5,82 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 125/90 195/129
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Skandia 3 cyl
  Effekt 200 hk, 147 kW 315 hk, 232 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 333 passagerare -
  Historik
  1894-10-05 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg om byggnadet av två passagerarångfartyg. Kontrakterad byggnadskostnad för båda fartygen 114.000 kr.
  1895-06-01 Prov- och besiktningstur.
  1895-06 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Svea till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Styrsö - Brännö.
  1895-08-02 Flyttas till Göteborgs norra skärgård.
  1904 Skrovet, som hittils varit svart, målas vitt.
  1922-05-19 Såld på exekutiv auktion till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för 25.000 kr. Trafik på traden Göteborg - Rörö.
  1925-01-15 Ommätt. Nytt tonnage 128/61.
  1928 Ombyggd med bland annat övre däck inbyggt med stora fönster.
  1928-04-12 Ommätt. Nytt tonnage 161/94.
  1933-06-06 Ommätt. Nytt tonnage 161/91.
  1936-03-28 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 50.000 kr.
  1941 Rekvirerad av Flottan som transport- och permittentbåt.
  1947 Återlämnad till ägarna.
  1952 Motoriserad med en 3-cyl Skandiamotor på 315 hk, 232 kW.
  1953 Ombyggd. Akterdäcket byggs in, fördäcket höjs och ny övre däcksbyggnad i lättmetall byggs. Dessutom byggs en ny kommandobrygga.
  1964 Uthyrd under sommaren till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Nynäshamn - Nåttarö - Rånö som ersättare för s/s Saltsjön som i sin tur ersatte den havererade s/s Saxaren i Stockholms mellersta skärgård.
  1967-06-01 Upplagd vid Ringön, Göteborg. Vid uppläggningsplatsen vandaliseras fartyget svårt.
  1970-11-06 Såld till Nils-Gunnar Bertil Bengtsson och Kenneth Rolf Lundgren, Varberg för 4.000 SEK. Inredd som restaurang. Får dock inte ligga i Varbergs hamn utan förpassas till Getterön utanför Varberg.
  1971-08 Sliter sig under en storm och driver in i en vik. Fartyget hämtas och bogseras till Varberg där hon lyfts upp på kajen för skrotning.
  1973-01-25 Övertas av Varbergs kommun, Varberg via gåvobrev.
  1973-03 Skrotningen genomförd.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.