Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Älveli
Älveli utanför Lindholmspiren, Göteborg 2022-08-09
Älveli utanför Lindholmspiren, Göteborg 2022-08-09
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 2015
  Varv Uudenkaupungin Työvene Oy, Nystad, Finland
  Varvsnummer 213212
  Registernr 17259
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKNC
  Systerfartyg Älvfrida Elvy Eloise
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,99 meter 32,99 meter
  Största bredd 8,71 meter 8,71 meter
  Djupgående 1,49 meter 1,49 meter
  Brt/Nrt 306/114 306/114
  Maskineri 2 x Scania DI09 2 x Scania DI09
  Effekt 700 hk, 514 kW 700 hk, 514 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 298 passagerare 298 passagerare
  Historik
  2015-01-08 Levererad av Uudenkaupungin Työvene Oy som Älveli till Västtrafik AB, Skövde. Drift och bemanning AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Västra Frölunda. Trafik på Älvsnabbarelinjen, Rosenlund - Lindholmen.
  2015-01-30 Döpt vid en cermoni vid Sören Mannhiemers pir, Lindholmen av gudmor Ulrika Frick (MP), ordförande i Kollektivtrafiknämnden. Bildreportage
  2015-03-30 Insatt i trafik, första avgång från Lindholmen kl. 06.59.
Tillbaka till Västtrafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.