Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Långedrag
Kauris i Helsingfors, Finland 2017-02-06
Kauris i Helsingfors, Finland 2017-02-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-09-17 PN
  Byggd 1950
  Varv AB Hammarbyverken, Stockholm
  Varvsnummer 30
  Registernr 9215
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal Numera finsk signal OGYV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,26 meter 16,43 meter
  Största bredd 4,36 meter 4,27 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,58 meter
  Brt/Nrt 43/34 44/23
  Maskineri 1 x Gray 1 x GM-Detriot
  Effekt 135 hk, 99 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet 85 passagerare -
  Historik
  1950-06-20 Levererad av Hammarbyverken som Långedrag till AB Långedrag, Göteborg. Trafik för Styrsö Trafik AB i Göteborgs skärgård.
  1969-09-19 Övertagen av AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 105.000 SEK.
  1971-07-29 Såld till Turunmaan Tiuristilaivat Ky / Åbolands turistbåtar Kb (Ksenja Nummelin), Åbo, Finland för 135.000 SEK och omdöpt till Kauris.
  1975-12-11 Såld på auktion till affärsmannen Bo Sippus, Sepänkylä.
  1976-11-02 Såld till Meri-Bussi Oy (Raimo Österman), Rymättylä/Rimito.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat GM-Detroit, 160 hk, 118 kW, installeras.
  1992-02-21 Meri-Bussi Oy går ihop med Rauman Saaristoliikenne Oy (Pekka Koivisto) och bildar tillsammans Meribussi Oy, Åbo som övertar fartyget.
  2006-05 Avregistrerad ur Finska skeppsregistret som ej längre handelsfartyg.
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.